Gratis retourneren niet zo belangrijk

Klanten vinden de mogelijkheid om artikelen gratis te kunnen retourneren minder belangrijk dan twee jaar geleden. De aanwezigheid van verschillende betaalmethoden en de naamsbekendheid zijn belangrijker bij de keuze van een webwinkel.

Dat blijkt uit een consumentenonderzoek door Motivaction in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. In 2018 keek 61 procent van de vrouwen bij de keuze van een webshop naar de mogelijkheid tot gratis retourneren. Nu ligt dit percentage op 52 procent. Bij mannen daalde dit van 42 procent naar 37 procent. De belangrijkste reden om voor een bepaalde webshop te kiezen is het aanbod aan betaalmiddelen. Kopers kunnen dan een betaalmethode kiezen waar zij zich veilig bij voelen. In Nederland is het voor webwinkels overigens verplicht om minimaal één manier van achteraf betalen te hebben.

Betrouwbaarheid

Bijna iedereen, 96 procent, controleert of een webshop betrouwbaar is. Dat is meer dan twee jaar geleden, toen 93 procent de betrouwbaarheid checkte. Reviews spelen daarbij een relatief grote rol. Het oordeel van Consumentenbond en programma's als Radar en Kassa is minder belangrijk. Fora en blogs van anderen speelt bij de controle van betrouwbaarheid nauwelijks een rol.

Bron: www.thuiswinkel.org