Mag ik een aankoop altijd ruilen?

Jaap Roelants
Karine Hoenderdos

Wij hebben van een oudere dame voor 150 euro een sta-op-stoel gekocht. In haar donkere huiskamer leek de stoel prima, maar eenmaal thuisgekomen bleek die toch tegen te vallen. Maar de mevrouw wil de stoel niet meer terugnemen. Is daar wat aan te doen?

Eerst even uitleggen wat een sta-op-stoel is. Zo’n stoel kan je een beetje naar voren laten kantelen zodat het nauwelijks kracht kost om op te staan. Het is een echte relaxstoel,  die je kunt verwarmen en soms ook massages aan schouders en rug kunt laten uitvoeren.

Maar als antwoord op uw vraag: ik denk niet dat u recht heeft de koop ongedaan te maken. Ook als u in de winkel bent heeft u geen recht een product te ruilen, of weer terug te geven. Dat het vaak kan,  is een gunst van de winkel, niet omdat ruilen wettelijk verplicht is. Bij 'koop op afstand', dus telefonisch of via internet, is dat anders en hebben consumenten meer rechten. Maar bij een 'gewone' koop dus niet.

Als de verkoopster de stoel niet wil terugnemen, houdt het voor u op. Als u echt met de kantelstoel in uw maag zot, kunt u natuurlijk voorstellen de stoel voor een lager bedrag terug te geven. Maar daartoe moet ze wel bereid zijn, ze heeft het recht zich vast te houden aan het wettelijke motto ‘koop is koop’.

Auteur