Het is een van de grootste ergernissen

Het is een van de grootste ergernissen: ongevraagd gebeld worden met een of ander aanbod voor goedkoper internet of een lagere energierekening. Dat ongevraagd bellen door bedrijven en organisaties wordt vanaf 1 juli 2026 verder beperkt. Vanaf die datum is het bedrijven en organisaties niet meer toegestaan om (oud-)klanten te bellen.
Dit meldt het ministerie van Economische Zaken. Op dit moment mogen bedrijven nog wel consumenten bellen die klanten zijn, of dat de afgelopen drie jaar zijn geweest. Daar komt volgend jaar dus een einde aan. Op de nieuwe regel is een uitzondering gemaakt voor goede doelen, voor loterijen die geld afdragen aan goede doelen en voor uitgevers van dag- en weekbladen en tijdschriften. Zij mogen wel bellen.
Bedrijven en organisatie mogen ook bellen als de consument daarvoor toestemming heeft gegeven. Wie dat niet meer wil, kan dat tijdens het gesprek aangeven. Het is voldoende om te zeggen dat u niet meer gebeld wil worden. Dit heet recht van verzet. De verkoper moet dan het gesprek stoppen en mag u niet meer bellen. Een consument kan ook zelf contact opnemen met het bedrijf en zeggen dat hij niet meer gebeld wil worden. Dat kan telefonisch, per brief of via e-mail.
Als een bedrijf belt, terwijl dat niet mag, kan de consument een klacht indienen bij Consuwijzer. Dat is een onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan vervolgens een onderzoek instellen en eventueel een boete opleggen.