PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Pas op: belt u onbewust naar stinkend dure 0900-nummers?

Stel, uw zorgverzekeraar heeft teveel geld van uw rekening geïncasseerd. U belt met de klantenservice, via een nummer dat u via Google gevonden heeft. Maar dan kunt u nietsvermoedend terechtkomen bij een dure 0900-doorverbindservice. Die dienst lijkt wel op een klantenservice, maar verbindt u alleen maar door voor extreme prijzen.

Hoe zit dat dan?

U belt een 0900 nummer. U krijgt een bandje te horen waarop staat dat u 80-90 cent per minuut betaalt, met een maximum tarief van 40 euro. Dus voor gratis, of via een lokaal tarief te bereiken nummers, moet u opeens heel veel geld neertellen. U betaalt niet enkel voor het doorschakelen, maar voor de duur van het hele gesprek dat volgt.

Misbruik

Is dit legaal? Helaas wel. Volgens jurist Danny Mekiç maken doorkiesservices daarmee opzettelijk misbruik van een gat in de wet. Ze vertellen bellers niet dat het nummer dat ze zoeken ook goedkoper bereikt kan worden, maar zijn dit ook niet verplicht. “Veel bedrijven zijn hun telefonische dienstverlening aan het afbouwen en zijn vaker online bereikbaar. Telefoongesprekken duren namelijk erg lang, dus je ziet een verschuiving van telefoon naar online. Daar spelen deze doorkiesservices heel handig op in”, aldus Mekiç.

In september 2016 werd dit aan de kaak gesteld in de Tweede Kamer. Minister Kamp gaf aan dat deze doorschakelingsdiensten niet gewenst zijn en liet telecom waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek doen. Helaas bleek dat er momenteel niets aan te doen is.

Bedrijven reageren

Ook grote bedrijven zoals de ING, Belastingdienst, Tele2, DUO en CJIB zijn niet gelukkig met het feit dat klanten vaak veel betalen voor diensten die ze gratis aanbieden. Maar klanten kunnen ze niet waarschuwen, omdat deze doorschakeldiensten dus legaal bezig zijn. Het enige wat hen rest is om het eigen, officiële telefoonnummer zoveel mogelijk te promoten.

In de toekomst

Astrid Oosenbrug, Tweede Kamerlid van de Partij van de Arbeid, wil dat doorkiesservices helemaal verboden worden. “Deze bedrijven doen alsof ze je een service aanbieden, maar het is helemaal geen service want die service wordt al aangeboden door bedrijven zelf. Het is een makkelijke manier om geld te verdienen. Veel mensen hebben dit echt niet altijd in de gaten en wij als overheid moeten hen dan ook beschermen tegen dit soort uitwassen.” Ze wil minister Henk Kamp dringend aansporen actie te ondernemen en komt desnoods zelf met een voorstel dat doorkiesservices moet verbieden in de toekomst.

Tot die tijd ligt de verantwoordelijkheid bij uzelf. Google goed naar de juiste nummers! Als het goed is belt u naar een 0800-nummer: niet naar een 0900-nummer! Het scheelt echt heel veel geld.

Bron: Kassa