5 vragen over... starten met hardlopen

Start to run

Wilt u beginnen met hardlopen? Maar weet u niet precies hoe en wat u nodig heeft? PlusOnline vroeg het aan Patrick Aris van de Atletiekunie en loopcoach Renate Wennemars.

1) Kan iedereen beginnen met hardlopen?

"Uiteindelijk kan iedereen hardlopen, we zijn als mens tenslotte ‘gemaakt’ om te bewegen. Misschien zijn we door alle innovaties, die ons eigenlijk alleen maar uitnodigen minder te bewegen, wel steeds ‘luier’ geworden. Maar voorop staat: hardlopen is een eenvoudige, laagdrempelige vorm van bewegen; gezond voor lichaam en geest. U bent buiten, vaak op mooie plekken. U komt thuis met rode wangen: van inspanning, maar vaak ook van plezier. Het kan wel voor de één iets moeilijker zijn dan voor de ander om te starten, u moet er wel de zin, de tijd en de motivatie voor hebben.

Het vereist misschien best wel wat ‘kennis’ om blessurevrij te kunnen hardlopen: weten welke trainingsopbouw u het best kunt volgen, welke warming-up en cooling down nodig is, welke techniek het best voor uw lichaam is. Het is ook per persoon verschillend in hoeverre u nog tijd moet steken in het aanleren van die juiste techniek.

Dus: als u die basiskennis op orde heeft (ofwel via uw fysiotherapeut, een hardloopspecialist, een app), u de juiste kleding en schoenen heeft en de juiste motivatie, dan kan íedereen starten met hardlopen! En nog belangrijker: het ook nog eens volhouden.”

2) Wat is het voordeel van een hardloopcursus?

"Het grote voordeel van een hardloopbeginnerscursus zoals Start to Run is dat deze juist gericht is op beginners. Er wordt veel aandacht besteed aan een verantwoorde trainingsopbouw en een advies op maat door een gekwalificeerde trainer, terwijl u zich wel kunt optrekken aan de groep met andere beginners. Want u zegt een hardloopsessie toch iets minder makkelijk af als u weet dat er tien gezellige mensen op u staan te wachten dan als u in uw eentje naar buiten moet. Daarnaast kent de trainer de mooiste routes en krijgt u met de Start to Run-app ondersteuning voor de wekelijkse ‘thuistraining’.

Zeg nou zelf: samen ergens naar toe werken is gewoon veel leuker! Dus zet u over uw drempelvrees heen; maak een begin. Ga gewoon eens een stukje hardlopen en zie dat heel veel andere mensen dat ook doen. Als u er moeite mee heeft dat andere mensen jou zien hardlopen, misschien hijgend met een hoofd als een tomaat, denk dan maar: ik loop! Ik doe het!”

3) Waarom helpt hardlopen tegen een dipje?

"Door te starten met hardlopen haalt u bakken met frisse lucht binnen en krijgt u de energie om alle ‘dagelijkse’ klussen aan te pakken. Met het hardlopen zelf voldoet u meteen aan uw beweegvoornemen en daarnaast is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Ook niet onbelangrijk: intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor de aanmaak van endorfine; ook wel het gelukshormoon genoemd. Tot slot traint u uw longen, waardoor uw longcapaciteit toeneemt en u efficiënter gaat ademhalen. Al met al wordt u minder snel moe en heeft u meer zin in gezellige activiteiten. Dus wie heeft die zomer eigenlijk nog nodig?"

4) Hoe houdt u hardlopen vol?

"Allereerst: kijk nog eens goed naar uw doel. Stel doelen die u kunt verwezenlijken. Het mooiste doel dat u kunt stellen, is het maken van een begin. Want dat lukt altijd. Dus niet: ‘Dit jaar moet ik tien kilometer kunnen lopen.’ Maar: ‘Dit jaar begin ik met hardlopen.’ Begin gewoon en u ziet wel waar het schip strandt.

Ik realiseer me en ervaar dat soms ook zelf, dat het lastig kan zijn om de deur uit te gaan om te gaan sporten. Maar als u een afspraak met een loopmaatje of een hele groep loopmaatjes heeft, is het veel vanzelfsprekender om te gaan."

5) Wat heeft u nodig?

"Een gezonde dosis motivatie is uw belangrijkste bagage. Daarnaast is het belangrijk goede hardloopschoenen te dragen die ondersteunen en lekker zitten. Het is voor een startende loper slim om bij een hardloopspeciaalzaak de eerste schoenen te kopen. Daar wordt extra aandacht besteed aan het type voet en afwikkelpatroon, door onder andere gebruik te maken van een videocamera waarmee uw loopbeweging wordt opgenomen. Qua kleding is eveneens lekker zittend, enigszins vocht doorlatend (en sneldrogend) materiaal het beste. Ook werkt een goede hardloopapp vaak motiverend, aangezien u dan én verteld wordt wat te doen én u kunt vertrouwen op een goede trainingsopbouw.

Tot slot is een bepaalde mate van basisconditie zeer nuttig. Voor een startende hardloper betekent dit dat u in staat moet zijn een bepaalde afstand in aardig tempo wandelend te kunnen volbrengen."

Start to run

Wilt u beginnen met hardlopen en kunt u wel wat hulp en gezelligheid gebruiken? De Atletiekunie organiseert regelmatig de beginnerscursus 'Start to Run'. Op zeven zaterdagochtenden staan professionele trainers voor u klaar om u anderhalf uur lang mee de natuur in te nemen en u alles te vertellen over starten met hardlopen. Uw 'huiswerk' kunt u doen met een speciale app, ingesproken door Renate Wennemars. Na deze cursus kunt u 20 tot 25 minuten hardlopen.

Meedoen kan op 130 locaties in Nederland.

Bron(nen):
  • Atletiekunie