8 veelgestelde vragen over reuma

Reuma omvat meer dan honderd chronische aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd. Acht veelgestelde vragen over reuma.

1. Kunnen gewrichten slijten door beweging?

Nee, uw gewrichten slijten niet door beweging. Bewegen is zelfs goed voor uw gewrichten. U bent misschien geneigd uw gewrichten te ontlasten omdat u pijn heeft. Dat is niet verstandig. Als u onvoldoende beweegt, worden uw gewrichten stijver en de klachten erger. Probeer daarom altijd te blijven bewegen, ook al is het maar een klein beetje. Fietsen, zwemmen en wandelen zijn leuke en geschikte sporten.

2. Mijn gewrichten kraken, wat betekent dit en kan het kwaad?

Er zijn vele oorzaken waardoor gewrichten kraken. Gezonde gewrichten kunnen een krakend geluid geven, zoals geluid in de knieën bij hurken. Maar bij artrose zijn krakende gewrichten, samen met pijn en stijfheid, ook een bekend verschijnsel. Het krakende geluid ontstaat doordat het kraakbeen en bot van structuur verandert. Artrose hoeft echter niet altijd samen te gaan met krakende geluiden.

Andere oorzaken van krakende gewrichten zijn:

  • Stukjes los bot in het gewricht. Dit kan ontstaan bij reuma of na een ongeval.
  • Pezen of spieren die over een botuitsteeksel of andere pees of spier 'schuren'.
  • Beschadigde pezen of spieren door (ontstekingen bij) reuma.
  • Na een ongeval.
  • Bij een ontwrichting.
  • Bij uitoefenen van druk op het gewricht bij manuele therapie.
  • Bij het zelf kraken of knakken van de gewrichten, vaak de vingergewrichten.

Het zelf kraken van de gewricht(en), zoals knakken met de vingers, kan waarschijnlijk geen kwaad en veroorzaakt geen reuma of artrose. Voor de pezen en het gewrichtskapsel is het zelf kraken niet zo goed.

3. Heeft het weer invloed op reuma?

Een reumatische aandoening ontstaat niet door het weer. Ook verergert het weer de reuma niet. De weersomstandigheden kunnen echter wel invloed hebben op hoe u uw klachten beleeft.

Vooral als het koud en vochtig is hebben veel mensen met reuma meer pijn en last van stijfheid. Warmte verzacht pijn en stijfheid soms. Een gedeeltelijke verklaring daarvoor is dat warmte zorgt voor een betere doorbloeding. Is het minder warm, dan kunnen de spieren en gewrichten pijnlijk aanvoelen.

Waarom mensen met reuma meer klachten krijgen bij een hogere luchtvochtigheid is eigenlijk niet te verklaren. Er is wel veel onderzoek gedaan, maar conclusies zijn daaruit nog niet te trekken. Het weer bestaat uit zoveel componenten (bijvoorbeeld temperatuur, luchtdruk, wind) en reuma verloopt zo wisselend, dat een verband tussen weer en reuma moeilijk aan te tonen is.

4. Helpen glucosamine en chondroïtine bij artrose?

Glucosamine en chondroïtine zijn lichaamseigen stoffen die voorkomen in bijna alle weefsels van het lichaam. Het zijn bouwstoffen van kraakbeen. Glucosaminesulfaat en chondroïtine zijn verkrijgbaar als voedingssupplement. Glucosaminesulfaat kan gebruikt worden bij milde knieartrose om de pijn te verminderen. Het effect van chondroïtine is minder sterk aangetoond. Dat de middelen ook kraakbeenopbouwend werken is niet bewezen.

Glucosamine en chondroïtine zijn zonder recept verkrijgbaar en kunnen soms bijwerkingen geven. Als u deze middelen wilt proberen, overleg dan altijd eerst met de arts. Er zijn namelijk situaties waarbij u glucosamine beter niet kunt gebruiken.

Er zijn diverse producten verkrijgbaar. De kwaliteit ervan is verschillend. Let erop dat u glucosamine als sulfaat koopt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid glucosamine is 1.500 milligram. Koopt u het middel gebonden aan sulfaat dan zult u dat in een dosering van ongeveer 2.000 miligram moeten innemen om op 1.500 milligram glucosamine uit te komen.

Als u glucosamine minimaal drie maanden hebt gebruikt, zou u een effect op de pijn kunnen merken. Nemen de klachten niet af? Dan mag u ervan uit gaan dat het middel bij u niet werkt.

5. Ik heb reuma, is bewegen verstandig?

Ja, bewegen heeft zelfs veel positieve gevolgen, als u het maar verantwoord doet. Regelmatig bewegen gaat botontkalking tegen, de gewrichten worden soepeler, en uw spieren worden sterker. Daarnaast is het goed voor de conditie en heeft het een gunstig effect op het hart en de longen.

6. Kan ik de griepprik halen bij reuma?

Vanaf half oktober start de jaarlijkse griepvaccinatie. Heeft u reuma en gebruikt u afweeronderdrukkende (reuma)medicatie, dan krijgt u een uitnodiging van de huisarts voor een gratis griepprik. De griepprik is de beste methode om het risico op griep te verkleinen.

7. Is er een dieet tegen reuma?

Bij sommige mensen met reuma lijken hun klachten af te nemen als zij hun voedingspatroon aanpassen. Maar slechts weinig wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bepaalde voeding effect heeft op reuma. Dit komt ook doordat onderzoek naar het effect van voeding moeilijk uit te voeren is. Het is nauwelijks te controleren of iemand zich strak aan een dieet houdt. En mensen met reuma hebben altijd goede en slechte periodes. Het effect van voeding is daardoor moeilijk meetbaar.

Gezond en gevarieerd eten is uiteraard aan te bevelen. Wilt u iets veranderen aan uw voedingspatroon? Dan kunt u het beste advies vragen aan een diëtist.

8. Wat is de reumafactor?

De reumafactor is een stof die iedereen in zijn of haar bloed heeft. Een verhoogde reumafactor in het bloed kan een aanwijzing zijn dat u een auto-immuunziekte heeft. Dat is een aandoening waarbij het immuunsysteem de eigen lichaamscellen aanvalt. Sommige vormen van reuma zijn auto-immuunziekten, bijvoorbeeld reumatoïde artritis.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen

2 Comments

Door Frea Plantinga op di, 15-11-2016 - 21:02

Ik word al ruim 6 jaar intens geplaagd door reuma. Als men beweert dat er nauwelijks onderzoek gedaan is naar het effect van voeding, dan heeft men maar heel weinig verder gekeken dan z'n neus lang is. Dat onderzoek is al vele malen door diverse onderzoekers opgepakt geworden en telkens is gebleken dat een verkeerde levenswijze wel degelijk effect heeft op reuma. Onze zogenaamde welvaart heeft een giga bijdrage geleverd aan het doen ontstaan van reuma bij een steeds groter wordende groep mensen. Vooral de laatste decennia is reuma vaak gezien bij mensen met obesitas, maar ja, die hebben ook vak last van diabetes. Dus dik-zijn is behoorlijk slecht voor de gezondheid en kan alleen maar verminderen als men totaal anders gaat eten. Daarom hebben zoveel mensen, die aan een dieet zijn begonnen, ontzettend veel positieve effecten ondervonden door dat dieet, wat bestaat uit géén suikers, géén koffie, géén alcohol, géén massavoedsel vanwege de aanwezige giftige stoffen en pesticiden, maar alleen BIO voeding en géén melkproducten vanwege aanwezige hormonen en antibiotica. Degenen die zich het sterkst gehouden hebben aan dit dieet, zijn het snelst en meest vooruitgegaan in genezing, waardoor bij zeer veel patiënten remissie is opgetreden.
Niet bij iedereen werkt dit dieet zo positief uit dat het tot remissie leidt, zoals bij mij, terwijl ik al ruim een jaar het meest strikte dieet heb wat er bestaat (nog veel erger dan boven omschreven). Maar ik merk wel heel goed dat dit dieet mijn lijf erg goed doet. Mijn huid is heel zacht, geen pukkeltjes e.d., een betere doorbloeding overal, helderder denken en een grotere en betere weerstand. Dankzij deze positieve effecten blijf ik gewoon doorgaan en ik merk al een tijd hoe walgelijk ik suikers begin te vinden, zó synthetisch smaakt die rommel (dat is het ook) en daarmee stoot het me erg af. Dus ik ga door en sla een andere weg in om in die remissie te kunnen komen....

Door ooievaar (niet gecontroleerd) op di, 15-11-2016 - 18:55

Mijn moeder kreeg na haar 65ste jaar artritus en was hier met vlagen behoorlijk ziek van. Zij besloot na een paar jaar om geen vlees meer te eten. Ze at nog wel een plakje worst op brood en een zoute haring at zij ook graag. Waarom ze ineens die ingeving kreeg heeft ze nooit kunnen verklaren. Maar wonder boven wonder nam haar artritus af. Het verdween niet, maar ze was nooit meer zo ziek/beroerd als voorheen.
Misschien een tip voor anderen,
Mijn moeder werd uiteindelijk 86 jaar.