Rug- of nekklachten? Dit is de ideale slaappositie

De beste slaaphouding bij rug- en nekklachten

Heb jij last van (lage) rugpijn of schouder- en nekklachten? Dat werkt ongemerkt behoorlijk door in je dagelijks leven. Deze klachten hebben namelijk een negatieve impact op je slaap en de daaropvolgende vermoeidheid heeft weer invloed op al je dagelijkse activiteiten. Wat weinig mensen weten is dat de positie waarin je slaapt, rugpijn en nek- en schouderklachten kan verergeren of juist verminderen.

Sommige slaapposities leggen ongemerkt veel druk op je nek, heupen en rug. Een goede slaaphouding zorgt er niet alleen voor dat je uitgerust wakker wordt, maar ook dat rug- en nekklachten verminderen. Bijkomend voordeel: ook eventuele hoofdpijn die veroorzaakt wordt door een verkeerde slaaphouding vermindert als je je slaappositie extra aandacht geeft. Door een verkeerde slaaphouding zullen de spieren in en rond je rug zich aanspannen en sta je geradbraakt op. Een goede slaaphouding en een bijpassend matras en kussen, zorgen ervoor dat je je rugspieren beter ontspant en dus ook écht uitgeslapen opstaat.

Waarom u steeds zo moe bent

We slapen ruim een derde van ons leven. Goed slapen is dus enorm belangrijk. Maar waarom bent u overdag dan alsnog zo moe?

Elke manier van slapen heeft zijn voor- en nadelen. En de fijnste en beste slaappositie kan voor iedereen anders zijn. Maar bij (lage) rugklachten is het extra belangrijk dat je ruggengraat in zijn natuurlijke vorm op de juiste manier wordt gesteund. Je wervelkolom is opgebouwd uit wervels en tussenwervelschijven. Gedurende de dag worden deze tussenwervelschijven in elkaar gedrukt en tijdens het slapen, herstellen ze zich. Een goede slaaphouding, in combinatie met een goed ondersteunend matras, ontlast je wervelkolom en helpt zo chronische rugklachten voorkomen. Zowel de rugligging als de zijligging is dan een goede slaaphouding.

De zijligging

Heb je lage rugklachten, stress of slaapapneu? Dan is de zijligging dé positie voor jou. Maar diezelfde zijligging is dan weer minder geschikt wanneer je vaak last van hoofd- en nekpijn hebt. Zijslapers liggen vaak scheef, maar het is belangrijk dat je in een rechte lijn ligt, vanaf je nek tot je staartbeen. Zorg er ook voor dat de schouders en de heupen goed in het matras liggen. Probeer te voorkomen dat je tussen buik- en zijligging in slaapt, met een opgetrokken been. Met een zuivere, rechte zijligging ligt de minste druk op de nek en rug.

Zijslapers kunnen het beste kiezen voor een medium tot zacht matras, zodat de heupen en schouders goed wegzakken. Met een extra kussentje onder je knie, belast je je rug het minst en zorg je voor een natuurlijke houding voor heupen, bekken en ruggengraat.  Sommige mensen vinden het fijn nog een extra kussen ter ondersteuning onder hun middel te leggen. Anderen 'knuffelen'met een groter kussen tegen hun borstkas. Ook dat helpt de ruggengraat in een goede positie te houden.

De rugligging

Heb je regelmatig last van hoofdpijn en nek- en schouderklachten? Dan kun je er het beste voor kiezen om op je rug te slapen. Dit heeft wel als nadeel dat je sneller snurkt. Ook mensen die drukpuntgevoelig zijn, doen er verstandig aan om op hun rug te slapen, voor optimaal draagvlak voor spieren en weefsels. Die gelijkmatige verdeling is ook het prettigst voor mensen met bijvoorbeeld artritis en andere gewrichtsklachten. Zorg ervoor dat je rug niet te scheef is tijdens het slapen, dat voorkomt pijnlijke spieren. Het is het beste voor je rug als je in een S-vorm kunt liggen, dan liggen je hoofd, nek en rugwervels in een natuurlijke vorm en slaap je het meest comfortabel.

Rugslapers hebben het meest aan een matras dat een beetje meebeweegt en de rug en met name de rugholte goed ondersteunt. Sommige mensen vinden het fijn om een klein kussen onder hun knieën te leggen voor extra steun. Ook dat helpt voor die S-vorm.

Comfortabel in de rugligging

  • Zorg dat je plat op je rug ligt, met je gezicht richting het plafond, probeer te voorkomen dat je je hoofd naar de zijkant draait
  • Gebruik een goed kussen dat hoofd en nek optimaal ondersteunt
  • Leg eventueel een tweede, kleiner kussen onder je knieën
  • Sommige mensen hebben baat bij een derde kussentje onder de lage rug

De buikligging

Veel mensen beginnen de nacht op hun buik, maar draaien zich vanzelf in een andere positie. En dat is maar goed ook, want op je buik slapen is helemaal niet zo goed voor je. Doordat je buik het matras raakt, is je rug namelijk hol en dat kan forse rug- en schouderklachten veroorzaken. Echte buikslapers doen er dan ook verstandig aan zich een andere slaaphouding aan te wennen. Lukt dat niet, zorg dan in ieder geval voor een goede positie van je hoofdkussen. Veel buikslapers kiezen ervoor zonder kussen te slapen, maar in de buikligging ligt je nek gedraaid. Het is beter om een kussen onder je schouder en borstkas te plaatsen, ter hoogte van de zij waar je hoofd naar toe is gedraaid. Zo verminder je de draaiing van je nek. Een dun kussen tussen je buik en heupen, helpt eventueel je ruggengraat in de juiste positie te houden.

Investeer in een goed kussen

Heb je vaak last van een stijve nek of andere nekklachten? Investeer dan in ieder geval in een goed hoofdkussen. Een te dun of te dik kussen kan zorgen voor een verkeerde slaaphoek en geeft daarmee weer extra spanning op je rug, nek en schouders. Daar hebben buik- en zijslapers overigens het meeste last van. Schaf een kussen aan dat zich aanpast aan jouw lichaamsvorm tijdens de slaap. Uiteraard is ook een goed matras heel belangrijk.