Dag HIIT, hallo LIIT: neem de tijd voor je training

Langzamer trainen, net zoveel resultaat

High Intensity Interval Training (HIIT) kennen we inmiddels al, maar er is ook een tegenhanger van: Low Intensity Interval Training (LIIT). Waar we met HIIT in een paar minuten op volle intensiteit tekeergaan, doen we het met LIIT iets rustiger aan. Waarom zou je dat doen? En voor wie is LIIT geschikt?

LIIT is vergelijkbaar met HIIT, want bij beide workouts wordt een intensieve periode opgevolgd door een minder intensieve periode. Bij een LIIT-workout is de intensiteit alleen minder tijdens een interval en is de herstelperiode langer.

Calorieën verbranden

Een langzame LIIT-workout duurt zo’n 60 tot 75 minuten, terwijl je met een pittige HIIT-workout na 20 tot 30 minuten klaar bent. Hoe zit het dan met het calorieverbruik? Hoewel je bij LIIT minder intensief traint, kun je met beide workouts evenveel calorieën verbranden. Dit blijkt ook uit een studie, waarin twee groepen van 300 mensen met overgewicht die aan HIIT en LIIT deden, onderzocht werden. Volgens Andrew Borsellino, een Amerikaanse personal trainer, komt dit doordat je met LIIT rustiger en langer traint, waardoor je naar verhouding alsnog evenveel calorieën kunt verbranden als met HIIT.

Voordelen LIIT

LIIT heeft – voor jong én oud – zeker voordelen. Zo kun je gewicht verliezen, fysiek sterker worden en kan je algehele gezondheid verbeteren. Het enige nadeel is dat je er alleen iets meer tijd voor uit moet trekken dan bij een HIIT, maar als je de training goed uitvoert, kunnen de resultaten hetzelfde zijn. Je kunt HIIT-trainingen natuurlijk ook gerust afwisselen met LIIT voor meer variatie.

LIIT: voor wie is het geschikt?

Bij LIIT staan langzame bewegingen centraal, met aandacht voor de juiste houding. Volgens Jamie Logie, een gecertificeerde krachttrainingspecialist, is LIIT daardoor een goede keuze voor beginners of mensen die moeten herstellen van een blessure. Ook wanneer je een langere tijd eruit bent geweest, is het ideaal om met LIIT te starten.

Hoe doe je een LIIT-workout?

Je kunt van bijna elke training een LIIT-workout maken: van cardio en gewichtheffen tot zelfs yoga en pilates. Het belangrijkste is dat je je normale tempo iets verhoogt tijdens korte, regelmatige intervallen. Het tempo moet iets intensiever zijn, maar je moet – in tegenstelling tot HIIT – nog wel kunnen praten. Een voorbeeld van een LIIT-cardiotraining:

  • Loop tien minuten in normaal tempo en verhoog daarna je tempo iets.
  • Houd dat tempo drie minuten vast.
  • Keer vijf minuten terug naar je normale tempo en voeg vervolgens nog een sneller interval toe.
  • Ga door met deze cyclus gedurende 45 minuten tot een uur.