Stelling: De fietshelm moet worden verplicht voor 60-plussers op de e-bike

De helmplicht kan het aantal verkeersdoden per jaar drastisch verlagen, dat stelt de verkeersveiligheidsadviseur van het kabinet. Als iedere fietser een helm zou dragen, dan kan dat zeker 80 verkeersdoden per jaar schelen. Daarom brengt het kabinet een advies uit voor het dragen van de helm op de e-bike.

Het advies van het kabinet is gericht op 60-plussers, want daar deze groep loopt volgens onderzoek van de SWOV het meeste risico op de e-bike. Over de daadwerkelijke invoering van de helmplicht wordt nog gedebatteerd. 

Zwaar letsel en hersenschade voorkomen

De fietshelm speelt een belangrijke rol in het voorkomen van ernstig letsel bij een verkeersongeval. Van alle Nederlanders die een val maken tijdens het fietsen, heeft een derde last van hoofd- of hersenletsel. In de meeste gevallen (86 procent) spreken we van hersenletsel. Het aantal ongelukken met een e-bike stijgt daarnaast ook ieder jaar. 

De kans op ernstig hoofdletsel na een val neemt met 60 procent af bij het dragen van een fietshelm en de kans op dodelijk hoofdletsel neemt met 71 procent af. Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) komt het neer op een reductie van 85 dodelijke en 2500 tot 2600 ernstige verkeersongevallen. 

Het dragen van een helm zou vooral helpen onder 60- en 70-plussers: per jaar zou dit een reductie van 45 tot 80 verkeersdoden betekenen en zeker 900 ernstige gewonden voorkomen.

Minder fietsen

Toch kan de invoering van de helmplicht er ook voor zorgen dat de populariteit van de e-bike afneemt. De grootste kritiek op het plan heeft te maken met de verplichting zelf. Dat kan ervoor zorgen dat mensen de gewone fiets boven de e-bike kiezen of zelfs helemaal niet meer gaan fietsen. Andere veelgehoorde kritiek op het plan is dat de helm niet lekker zit (vooral te warm), en niet mooi staat. De Fietsersbond is geen voorstander van het verplichten van de helm, omdat daarmee de verantwoordelijkheid voor een veilige fietstocht bij de fietser wordt gelegd in plaats van bij de overheid. 

Wat vindt u?

Staat u achter de helmplicht voor 60-plussers op de e-bike? Of ziet u de helmplicht niet zitten? Reageer op onze stelling. 
 

Reactie toevoegen

162 Comments

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 17-5-2022 - 09:35

Het gros v.d. jeugd vanaf 12-17 racen als een onbeheerd projectiel met hun e-bike op de fietspaden en zo ook op de voetpaden. Deze mensen moeten les hebben over veilig verkeer.
En liefst op school.

Door Jan hortis (niet gecontroleerd) op ma, 16-5-2022 - 19:11

Zeker voor iedereen die op een fiets rijd! Zou een hoop leed kunnen schelen

Door F Wiersma (niet gecontroleerd) op ma, 16-5-2022 - 15:24

Verplicht voor iedereen die op een E bike fietst.

Door Grietje (niet gecontroleerd) op ma, 16-5-2022 - 13:37

Hoeveel jongeren zijn betrokken bij een fietsongeval, het is iedereen of niemand. Op vrijwillige basis kan altijd.

Door bblontrock (niet gecontroleerd) op ma, 16-5-2022 - 05:30

Je kan natuurlijk alles meer en meer blijven verplichten. Maar worden we dan niet een flauwe, onvrije maatschappij?

Door Carla (niet gecontroleerd) op ma, 16-5-2022 - 05:22

Op Texel zag ik veel Fietsers met helmen. Op de E-bikes veel Duitsers, jong en oud, met helm. En natuurlijk ook alle wielrenners dragen er een. Dus…. ongeacht je leeftijd draag een fietshelm voor je eigen veiligheid!!!

Door Els van Loon (niet gecontroleerd) op zo, 15-5-2022 - 17:06

Ikzelf draag altijd een helm op de e bike. Voel me veiliger, maar het gros van de e bikers kijkt je bedenkent aan... wellicht twijfelt men nog, dus verplicht stellen voor alle fietsers groot en klein zou mijn voorkeur hebben, gelukkig dragen mijn kleindochters van kleins af aan een helm, zij weten niet beter..

Door Josee Stienen (niet gecontroleerd) op zo, 15-5-2022 - 16:24

IK HEB JA GEANTWOORD OP DE VRAAG OF 60PLUSSERS EEN HELM MOETEN DRAGEN OP DE E-BIKE, MAAR IK VIND DAT DIT VOOR ALLE LEEFTIJDEN MOET GELDEN.

Door G Siebenga (niet gecontroleerd) op zo, 15-5-2022 - 15:46

Laten ze er maar eerst voor zorgen dat de oudere mensen op een E-bike niet harder fietsen dat hooguit 18 km per uur. De E-bike is een ondersteuning voor het fietsen en geen racefiets.
Dit zal bij de ouderen tussen de oren moeten gaan zitten.
Ook het reactievermogen bij sommige ouderen is onder de maat.
Veel van deze ouderen hebben jaren niet gefietst maar geen wel opeens op een E-bike rijden.

Ook zullen de overige weggebruikers meer rekening moeten gaan houden dat een E-bike sneller is dan een gewone fiets. Waardoor er sneller een ongeluk plaatsvindt.

Want niet alleen ouderen rijden op een e-bike maar ook kinderen (jonge scholieren) rijden steeds vaker op een E-bike.
Dat roept wel de vraag op dat van het aantal ongelukken met een E-bike er maar een klein deel van de ouderen (>60 jaar) zijn betrokken.
Dus niet zomaar zeggen dat alleen ouderen maar een helm moeten opzetten.

Door W. Onvlee (niet gecontroleerd) op zo, 15-5-2022 - 12:52

Ga allereerst beginnen met de mensen een fietsvaardigheidstest af te nemen zodat zij allerter op de fiets zitten.