Achteraf spijt na telefonische verkoop?

Telefonische verkopers zijn erop getraind argeloze consumenten over te halen tot een aankoop. Geen wonder dat veel mensen instemmen aan de telefoon. Maar wat als u achteraf spijt krijgt?

Bij een ongevraagd telefonisch verkoopgesprek met een bedrijf waar u nog geen klant bent, is de regel heel simpel. Ook al zegt u ‘ja’ aan de telefoon, de overeenkomst is pas rechtsgeldig als u deze schriftelijk bevestigt. Geeft u deze bevestiging niet en hebt u spijt van uw toezegging? Dan zit u nergens aan vast en hoeft u dus niets te doen. Als u ‘ja’ hebt gezegd tegen een bedrijf waar u al klant was, dan is ondertekening niet altijd een vereiste voor rechtsgeldigheid. In dat geval kunt u bij spijt gebruikmaken van de bedenktijd van veertien dagen.

Bedenktijd

Een aankoop via de telefoon valt onder kopen op afstand, net als kopen via internet en bestellen bij een postorderbedrijf. Voor kopen op afstand geldt een bedenktijd van veertien dagen. Bij de aankoop van een regelmatig terug­kerende dienst of energiecontract – en daar gaat het bij ­telefonische verkoop vaak om – gaat de bedenktijd in op de dag nadat de consument de overeenkomst heeft bevestigd. Bij een product geldt de dag van ontvangst als ingangsdatum van de bedenktijd. Gedurende die bedenktijd kan de klant de overeenkomst ongedaan maken, zonder opgave van reden. Het bedrijf moet een eventuele betaling dan binnen veertien dagen terugbetalen, inclusief eventuele bezorgkosten. Wanneer u een abonnement al binnen de bedenktijd hebt gebruikt – een belbundel bijvoorbeeld – is opzeggen nog steeds mogelijk, al mag de aanbieder wel de kosten voor het gebruik in rekening brengen.

Er zijn een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een product voor de klant persoonlijk is gemaakt – denk aan een fotoalbum – of bij bederfelijke waren, zoals een bos bloemen. Bij dergelijke producten moet er altijd een goede reden zijn om de koop ongedaan te kunnen maken, bijvoorbeeld ondeugdelijkheid. Bij telefonische verkoop, waarbij het initiatief van de verkopende partij uitgaat, zijn deze uitzon­deringen vrijwel nooit van toe­passing.

Schrijf een brief

Schriftelijk opzeggen is bij een koopovereenkomst het veiligst. Het is namelijk belangrijk om te kunnen laten zien dat u daadwerkelijk binnen de gestelde termijn hebt gereageerd. Met een aange­tekende brief staat u sterk; een e-mail met ontvangstbevestiging is een goedkoop alternatief. Bedrijven die verkopen op afstand, zijn verplicht om een formulier aan te bieden waarmee de klant de verkoop ongedaan kan maken. Het is niet genoeg als het bedrijf dit formulier op de website zet. De klant moet het formulier daadwerkelijk krijgen, eventueel via e-mail. Het is niet verplicht het modelformulier te gebruiken. U kunt ook gebruikmaken van de voorbeeldbrief rechtsboven. Stel dat de verkoper aan de telefoon niets zegt over het recht op herroeping van de overeenkomst of als hij geen modelformulier toestuurt, dan wordt de bedenktijd automatisch met een jaar verlengd. Geeft de verkoper alsnog de juiste informatie, inclusief het formulier, dan is vanaf dat moment de bedenktijd veertien dagen.

Proefpakketjes

Hebt u telefonisch ingestemd met toezending van een proefpakketje met bijvoorbeeld vitaminepillen of puzzelboekjes? Let dan op: een dergelijke overeenkomst valt niet onder diensten, maar onder producten. Om te voorkomen dat u binnen de kortste keren vastzit aan een abonnement, is het zaak om binnen veertien dagen na ontvangst van het proefpakketje op te zeggen.

Geen verkooptelefoontjes meer?
U kunt voorkomen dat u ongevraagd wordt gebeld voor verkoopgesprekken. Registreer u dan in het Bel-me-niet Register. Ga naar www.bel-me-niet.nl of bel T 0900-666 1000 (€0,15 m).

Klik hier voor de voorbeeldbrief voor het ongedaan maken van een aankoop op afstand >>

Bron(nen):