ACM waarschuwt voor sluwe verkoopdemonstraties

Getty Images

Mensen die via de post een uitnodiging ontvangen voor een bijeenkomst of themafeest in de buurt, moeten volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) oppassen. Vaak blijkt het om een verkoopdemonstratie te gaan.

Om je te lokken, wordt een prijs of cadeau genoemd die op de bijeenkomst wordt weggegeven. Verder staat er niets in over een verkoopdemonstratie. Maar eenmaal aangekomen op de bijeenkomst is dat wel het geval. Bij dit soort verkoopdemonstraties worden consumenten niet op hun rechten gewezen, wat vaak leidt tot onaangename verrassingen.

Vlotte babbel

Vervolgens gebruiken de verkopers slimme trucs. Ze prijzen dure gezondheidsproducten aan of praten over een reis die je kunt winnen, maar uiteindelijk alsnog (deels) zelf moet betalen. Het gaat razendsnel. Mensen worden niet tot nauwelijks geïnformeerd over eventuele bedenktijd of garantie. De verkopers willen zo snel mogelijk hun slag slaan bij zo veel mogelijk mensen. 

Rechten

De ACM meldt dat je als consument wel degelijk rechten hebt, ook bij dit soort bijeenkomsten:

* De uitnodiging moet duidelijke informatie bevatten over het karakter van de bijeenkomst;
* De verkoper moet duidelijk zijn over de werking en de kosten van de producten;
* De verkoper de consumenten goed informeren over de voorwaarden die verbonden zijn aan de aankoop, zoals de bedenktijd.
* Voor producten die de consument koopt tijdens een verkoopdemonstratie geldt in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen vanaf het moment van aflevering.
* Wordt de consument niet of niet voldoende geïnformeerd over de bedenktijd, dan geldt een verlengde bedenktijd tot 12 maanden na de aankoop.

Bedenktijd 

De ACM krijgt veel berichten van mensen over dure gezondheidsproducten die worden aangeboden. Het gaat dan onder meer over pleisters en gezondheidskussens. Als iemand van het product af wil, zeggen de verkopers vaak dat daarvoor geen bedenktijd geldt omdat het over een 'hygiënisch product' gaat.

Maar dit kan niet zomaar. Een hygiëneproduct moet verzegeld zijn en zolang dit het geval is, heb je als consument gewoon recht op bedenktijd. Dat geldt ook voor een reis, zeker als de reisdatum en de bestemming nog niet duidelijk is.

Bron: Kassa