Creditcardgarantie bij oplichting?

Creditcard
Getty Images

Moet een creditcardmaatschappij de schade vergoeden als een klant via een betaalplatform een betaling heeft gedaan aan een frauduleuze webshop?

Nee. Recht op terugbetaling van het aankoopbedrag is er alleen als er rechtstreeks is betaald aan de leverancier van de aankoop.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. In mei 2022 koopt een vrouw voor ¢531 bij een Duitse webshop een playstation 5 voor de verjaardag van haar zoon. Als zij geen reactie krijgt op vragen over de afleverdatum, achterhaalt haar man dat het om een nepwebshop gaat. Volgens het betaaloverzicht van de creditcard heeft zij betaald aan een betaalplatform in Madrid.

De vrouw dient bij haar bank een ‘betwistingsformulier’ in, omdat de aankoop niet is geleverd. Volgens de reclame is dat verzekerd op de creditcard. De bank wijst de betwisting af, omdat de vrouw geen geld heeft overgemaakt aan de verkoper. De bank vergoedt de schade daarom niet.

Reclame

Bij de Geschillencommissie vertelt de vrouw dat zij de aankoop gewoon heeft afgerekend met haar creditcard. Op de achtergrond heeft zij niet kunnen dat zij betaalde via een betaalplatform. Zij verwacht daarom vergoeding van de schade, de bank adverteert er immers mee dat online aankopen verzekerd zijn. Zonder deze verzekering had ze nooit zoiets duurs via internet gekocht. Ook had de bank moeten controleren of de betaling via een betaalplatform wordt geleid.

De Geschillencomssie wijst de klacht van de vrouw af. De vrouw heeft het geld zelf overgemaakt en de bank heeft haar betalingsopdracht uitgevoerd. Alleen als een bank weet van ongebruikelijk betalingsverkeer, moet de bank onderzoek doen. Een betaling via een betalingsplatform is op zich geen verontrustende omstandigheid. De bank valt daarom niets te verwijten.

Ook kan de vrouw geen beroep doen op de aflevergarantie. Weliswaar zegt de reclame dat ‘online aankopen verzekerd zijn’, maar reclame is bedoeld als werving. Er kunnen altijd uitzonderingen zijn. Doorslaggevend zijn de voorwaarden en daarin staat dat er alleen een aflevergarantie is bij een rechtstreeks betaling aan de leverancier. De bank hoeft de schade van de niet-geleverde playstation daarom niet te vergoeden.

Bron: KIFID

Auteur 
  • Perry van Dijk