De 5 grootste missers bij pakketbezorging

Op PlusOnline vroegen we lezers naar hun ervaringen met pakketbezorging. Veel lezers zijn zéér te spreken over de bezorgers, maar... het gaat ook weleens mis. Wat dan precies? En hoe hoort het wel te gaan?


Wat zijn uw ervaringen met pakketbezorgers? Laat uw reactie achter onder dit artikel!

Misser 1: Pakketje is te laat

Een lezer schrijft: “Ik krijg via de track-and-tracecode een tijdvak voor de bezorging en blijf er ­speciaal voor thuis. Later wordt dat tijdvak ineens aangepast, of is de bezorger gewoon te laat.”

Hoe hoort het? Het aange­geventijdvak is een extra service; de postorderbedrijven zijn in ­principe niet verplicht daarbinnen te bezorgen, tenzij dit een duidelijke afspraak of voorwaarde is van de verzender. Duurt het heel lang? Informeer dan bij de klanten­service van de bezorgdienst (zie kader ‘Klagen?’).

Misser 2: Pakketje niet aangeboden, meteen een briefje in de bus

Een veel gehoorde klacht van onze lezers: pakketjes die niet, óf heel snel, worden aangeboden. Vooral in appartementencomplexen is dit een probleem. Een lezer schrijft: “De postbezorger belt beneden aan en ik doe de portiekdeur open, maar er komt niemand met de lift naar de tweede etage. Ik kijk via de galerij naar beneden­ en zie dat de bezorger alweer terugloopt naar de auto. Ik loop zelf maar naar ­beneden met mijn ­rollator en zie het pakje in de hal staan.”

Deze klacht komt ook van mensen die meer buitenaf wonen, met een brievenbus aan de weg en een langere oprijlaan naar het huis. “Wij wonen aan het eind van een smalle, 1 kilometer lange dijk, en al dertig jaar weigeren ze bij ons pakjes te bezorgen. Ze doen een briefje in de brievenbus – die voor aan de weg staat, zodat de post­bode niet zo’n eind te hoeft fietsen. In dat briefje laten ze weten dat ze ons niet thuis hebben getroffen. Dat klopt, want wij wonen niet in die brievenbus. En dan mag ik met m’n 71 jaar 10 kilometer fietsen om het pakket in het dorp op te halen.”

Hoe hoort het? Een onderdeel van de voorwaarden is dat de ­bezorger het pakket aanbiedt aan de ontvanger. Gebeurt dat niet? Dan kunt u daarover een klacht indienen (zie kader ‘Klagen?’).

Misser 3: Pakketje ergens anders afleveren, géén briefje in de bus

Lijkt op Misser 2, maar nu gaat er nog meer mis doordat er géén briefje in de bus wordt gedaan. ­Lezers vertellen: “Ons pakketje werd ‘ergens’ bij buren afgeleverd toen ik niet thuis was, maar er lag geen bericht in de brievenbus. Dus dan kun je de hele straat af om te zoeken waar het pakje is!” Een andere lezer: “Tot twee keer toe is een pakket bezorgd bij de buren, nota bene een crematorium!”

Hoe hoort het? Bezorgers zijn in principe verplicht de ontvanger schriftelijk op de hoogte te stellen van het feit dat het pakketje ergens anders is aangeboden. Er moet dus een briefje in de bus. PostNL biedt daar een alternatief voor via de website MijnPostNL en de gelijknamige app voor ­mobiele telefoons: u krijgt een mail of een melding waarin u kunt zien waar het pakketje terecht is ­gekomen. 

Misser 4: We krijgen de hele tijd pakketjes voor de buren!

Eén lezer schrijft: “We wonen in een appartementencomplex op nummer 1. Dat betekent dat ze vaak bij ons aanbellen, in de ­veronderstelling dat wij het pakketje wel aannemen en het dan verder regelen.” Een andere lezer weet raad en schrijft: “Mijn reactie is inmiddels: ‘Dan staat u voor de verkeerde deur’. Voor een enkele keer vind ik het geen probleem, maar het is nu te vanzelfsprekend.”

Hoe hoort het? U bent niet verplicht een pakketje voor de buren aan te nemen. Dat mag u gewoon weigeren. Soms wordt het pakket bij andere buren aangeboden, of een tweede keer bij de geadresseerde. Desnoods gaat het terug naar een afhaalpunt. Goed om te weten: vanaf het moment dat het pakketje is bezorgd, is het risico voor de ontvanger. Dat geldt ook als het pakketje bij de buren wordt afgeleverd, tenzij op het pakket uitdrukkelijk is vermeld dat dat niet de bedoeling is.

Misser 5: Pakketje over de schutting

Meerdere lezers schrijven dat pakketjes letterlijk over de schutting worden gegooid. Anderen melden dat het door de brievenbus wordt gepropt, terwijl het niet past. Sommige pakjes belanden onder een bankje bij de voordeur, op de veranda of in een kliko of andere container die voor de deur staat. Als de bezorger er maar van af is.

Hoe hoort het? De bezorger hoort een pakketje af te leveren bij de ontvanger of de buren – tenzij anders is aangegeven – en mag het dus niet onbeheerd achter­laten. Mocht het pakketje daardoor beschadigd raken, dan is dat niet voor risico van de ontvanger, maar in de meeste gevallen voor risico van de verzender. Die kan de eventuele kosten dan later weer verhalen op de bezorger.­  Als u iets bestelt bij een bedrijf,­ wordt het meestal op die manier­ opgelost. Bij particuliere ­verzendingen is dat lastiger. Een gewoon pakketje is niet verzekerd; aangetekende pakketten meestal tot €500, al moet u de waarde dan wel aan kunnen tonen, bijvoorbeeld met een factuur. Is de waarde nog ­hoger? Dan bestaat er de optie verzekerd verzenden, meestal tot een waarde van €5500. De afzender is dan in principe ­verantwoordelijk voor verzending, kiest de voorwaarden en vergoedt dus ook eventuele ­extra kosten.  

En ook nog: haast, haast, haast

We ontvingen verschillende ­reacties die gaan over het gedrag van bezorgers, waaronder het rij­gedrag: hard en gevaarlijk rijden en op de stoep of midden op de weg parkeren. Daar is onder onze lezers nog wel enig begrip voor. “De chauffeurs moeten supersnel zijn, want ze zijn onderbetaald. Maar dan is het nog niet goed.” Andere bezorgers bonken te hard op de deur, handtekeningen ­worden niet gevraagd en sommige bezorgers gaan zelf zo ver dat ze boos en dreigend reageren op enige vorm van kritiek als ze worden aangesproken op ongewenst gedrag. Eén lezer vat samen: “Mijn algemene indruk is dat ze het veel te druk hebben en dus ­altijd gehaast zijn, waardoor boven­genoemde acties ontstaan.” 


Komt u er met de bezorgdienst niet uit? Dan kunt u de klacht ook voorleggen aan de toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt. www.consuwijzer.nl, 088-070 70 70.

De Consumentenbond verzamelt klachten over allerlei bedrijven (ook pakketbezorgers) via Klachtenkompas.nl. Soms leidt dat tot een directe oplossing. Als er veel klachten zijn, kan de bond ook verdere stappen ondernemen.


Reactie toevoegen

75 Comments

Door Rob (niet gecontroleerd) op za, 20-11-2021 - 14:36

Nee nou wordt het helemaal mooi zeg!!
Als ik je goed begrijp ben jij bezorger en kun of mag jij je werk (bezorgplicht die jou werkgever heeft) niet goed uitvoeren door werkomstandigheden.
Aan wie denk je dat al deze klachten geadresseerd zijn? Staat jouw naam soms op die klacht? Kennelijk voel je je wel aangesproken.
Ik denk dat de meeste mensen, mijzelf inclusief hun klachten aan NL Post richten. Die hoort dan uit te zoeken waar het misgaat. Je doet je er dan ook wel heel gemakkelijk van af door te stellen dat je bij de leverancier moet gaan klagen. Ho....even wachten. Wie betaalt er uiteindelijk voor hef bezorgen? Dat zijn de mgene bij wie je het pakketje dient te bezorgen. Wij, al die klagers, betalen voor de service die jij volgens de bezorgplicht moet leveren. En ons wordt niet alleen door werkgever maar ook nu ook dus door de bezorgers het recht ontnomen om te klagen over een betaalde en verplichte dienst als die niet correct wordt uitgevoerd. Met andere woorden, wij betalen voor een service die klip en klaar is, en jullie vinden dat je het recht hebt om die alleen uit te voeren als het jullie uitkomt.
Je zou je moeten schamen. Waar is je beroepseer? Wat die je er zelf aan om je week goed uit te voeren als je ziet dat het niet gaat? Dan klaag je toch zeker bij je werkgever. En laat dat nou net dezelfde partij zijn waar wij ook onze klachten over hebben.
Doe ons een plezier en klaag eens bij diezelfde NL Post. Dan zal je merken dat die niet thuis geeft. En dat is wat wij nu ook al jaren lang ervaren.
Dus, ga zelf eerst eens klagen bij NL Post. Als het jou lukt, dan mag je weer op een forum reageren maar dan zal het niet meer nodig zijn denk ik

Door Maria (niet gecontroleerd) op do, 11-11-2021 - 14:07

Mijn klacht is juist klip en klaar: DHL is een snertbedrijf, bezorgen nooit op het postkantoor om de hoek, meestal ons bezorgpunt om de buren te ontlasten.
Natuurlijk wel die hardwerkende mensen daar die het wel goed doen, maar dat gebeurt slechts een keer per jaar. Reviews hierover helpen geen snars. Meestal weten we pas dat DHL in beeld komt, als we de online-bestelling al hebben gedaan.
Bij Postnl. gaat het veel beter, maar wat moeten die bezorgers er hard werken voor hun hongerloontje. Lange dagen en 's avonds laat nog bezig. Daarom soms een fooi!

Door Milly (niet gecontroleerd) op do, 11-11-2021 - 13:31

Helaas ook Postnl is niet meer wat het geweest is. Gisteren thuis tevergeefs gewacht op een pakket. Briefje beneden in de brievenbus gevonden. Pakket was 4 etages lager afgegeven bij iemand die naast de lift woont. Tja dat gaat sneller dan het bij mij af te leveren aan het eind van de galerij...
Let wel: we hebben het dus over bedrijven met een bezorgPLICHT. Helaas weten de meeste mensen nu wel dat de klant allang geen koning meer is.

Door mjtoremus (niet gecontroleerd) op wo, 10-11-2021 - 19:22

PostNL prima ga zo door van mij verdien je een pluim--

Door S.nobbe (niet gecontroleerd) op wo, 10-11-2021 - 16:45

Mijn klacht steekt gecompliceerd in elkaar. Er zijn pakket bezorgers die helemaal niet aanbellen maar meteen kaartjes ingooien bij al de bewoners in ons complex dat ze langs geweest zijn maar wij niet thuis waren! Dit scheelt deze bezorgers heel veel tijd omdat ze maar een keer langs hoeven te komen en wel aanbellen. Ben je dan niet thuis worden de pakketten afgeleverd bij een bezorgpunt en moet jezelf maar uit puzzelen hoe dat pakket alsnog bij jou thuis aankomt. Dit appartementencomplex word bewoond door 55 +. Veel mensen zijn slecht ter been en dan is het nog niet zo eenvoudig toch het pakket heel thuis te krijgen. Mijn vermoeden is dat dit een systeem is van betreffende bezorgers om hierdoor meer bezorgingen te kunnen doen als anderen. Oneerlijke concurrentie.

Door Marjo Verbeek (niet gecontroleerd) op wo, 10-11-2021 - 13:37

Afgelopen week 2 keer pakket " elders" bezorgd A) op niet afgesproken moment, maar .. B) nog veel erger zonder kaartje welke buren zo vriendelijk waren, die mebsen zitten op jou te wachten, jij weet van niets !! Nadeel voir zowel jou zelf als bezorger aks " men " dit zat is zullen buren deze service ook wel laten.. dus extra werk voor de post..en jij moet inderdaad gaan zoeken..

Door Han van der woerd (niet gecontroleerd) op wo, 10-11-2021 - 12:29

In 14 dagen tijd, 2x een pakket voor de deur gegooid gekregen door DPD, wat niet eens voor mij bestemd was.Ik ben zo netjes geweest om het bij de geadresseerde af te gaan geven, het was niet eens bij mij in de laan. DPD zou geen poot hebben om op te staan als ik dat niet had gedaan.

Door Clio (niet gecontroleerd) op wo, 10-11-2021 - 12:04

Ik heb al vaker op forums aangegeven dat klagers zelf eens een maand dit werk moeten gaan doen. Als je dat gaat volhouden mag je gaan klagen. Jullie weten echt niet hoe slopend dit werk is. Veel te veel pakketten, veel te weinig tijd, veel te veel mensen die niet thuis zijn en als klap op de vuurpijl wordt er veel te weinig betaald. Ik hoor jullie graag als je het zelf hebt geprobeerd en anders niet klagen bij PostNL. DHL of welk bedrijf ook, maar rechtstreeks bij het bedrijf waar het product is aangeschaft, die is verantwoordelijk tot jij je product in huis hebt en die dienen de klacht in bij de vervoerder.

Door Anneke van Dure... (niet gecontroleerd) op wo, 10-11-2021 - 11:26

Bezorging door Post NL helemaal prima!! Bezorgdiensten DPD en DHL laten nogal eens een steekje vallen. Als je daarover klaagt, wordt je het bos ingestuurd.

Door John Bravour (niet gecontroleerd) op di, 9-11-2021 - 16:56

Ik had een dekbed besteld en dat pakket past echt niet door de brievenbus. Via de site van PostNL zag ik dat mijn dekbed was bezorgd. Dus heb ik PostNL gebeld en gevraagd waar mijn pakket was maar dat konden ze niet zeggen dus heb ik officieel een klacht ingediend. Bij het bedrijf waar ik het dekbed had gekocht heb ik mijn verhaal gedaan en die hebben ook een klacht bij PostNL ingediend. De volgende dag stond de bezorger van PostNL voor mijn deur met het pakket waar mijn dekbed in zat. Hij kwam met het verhaal dat hij het pakket in de verkeerde wijk in de brievenbus had gedaan en vroeg of ik mijn klacht wilde intrekken omdat klachten verregaande gevolgen voor hem zou hebben. Ik heb gezegd dat ik er over na zou denken en ook verteld dat het bedrijf dat het dekbed had verkocht ook een klacht had ingediend. De bezorger stond letterlijk te trillen op zijn benen. Dat riep bij mij de vraag op of PostNL wel goed met de bezorgers om gaat als ze zo bang zijn als er een klacht word ingediend.