Garantie voorbij, product kapot, wat nu?

Heb ik nog rechten

Getty Images

Mijn wasdroger laat het na tweeenhalf jaar afweten. De fabrieksgarantie van twee jaar is dus voorbij. Maar volgens mij heb ik nog rechten. Welke rechten heb ik eigenlijk?

U heeft inderdaad nog rechten. Ook na afloop van een garantie. In de wet staat dat een gekocht product moet voldoen aan wat u ervan mocht verwachten. Van een product als een wasdroger mag u verwachten dat zo’n apparaat langere tijd zonder problemen werkt. Op voorwaarde dat u het product wel normaal gebruikt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u wel het pluizenfilter schoonmaakt volgens de handleiding.

Hoe lang een apparaat mee moet kunnen gaan, hangt af van uw gebruik. Maar ook de aanschafprijs en het merk kan daarbij een rol spelen. Van een dure wasdroger zult u meestal een langere levensduur mogen verwachten. Vaak heeft de fabrikant van zijn eigen product wel bepaald hoeveel droogbeurten het apparaat mee moet kunnen gaan.

Gaat een apparaat zomaar vroegtijdig stuk? Dan voldoet het product niet aan wat u mocht verwachten. Dat wordt ook wel een ondeugdelijk product genoemd. Wat kunt u dan doen?

U heeft de koop in een (web)winkel gesloten. De winkel, de verkoper dus, is uw aanspreekpunt. Hij moet uw probleem oplossen. Door het apparaat voor u te (laten) herstellen of te vervangen. Dat moet gebeuren zonder kosten en zonder dat u daar veel overlast van heeft. Hij mag uw klacht niet afwijzen omdat bijvoorbeeld de fabrieksgarantie is afgelopen.

Wil de verkoper na langere tijd uw product niet meer zonder kosten repareren? Dan heeft u het recht om de koop alsnog te ontbinden, u maakt dan de overeenkomst ongedaan. Ongedaan maken wil zeggen dat u uw geld terug krijgt en de verkoper zijn product. Heeft u het product al lange tijd probleemloos kunnen gebruiken? Dan kan het zijn dat u niet meer het hele aankoopbedrag terug kunt vragen, maar wel een deel.

U kunt natuurlijk ook andere afspraken maken. Bijvoorbeeld omdat u uw apparaat toch liever gerepareerd wilt hebben. Of u kunt de verkoper voorstellen om een nieuw apparaat aan u te leveren met een korting omdat de vorige te vroeg kapot ging. Maar dat is aan u. U bent dat nooit verplicht .

Lees meer over de Recht op Rechtdagen op http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie_zo_werkt_het

Hoe pakt u uw klacht met een verkoper aan? Kijk voor informatie en tips op ConsuWijzer.nl. Daar vindt u ook handige voorbeeldbrieven voor het indienen van een klacht.

Auteur