Gevarieerder aanbod hotelboekingssite

Op online hotel boekingssite is er nu meer concurrentie en meer keuze voor consumenten omdat de boekingssites Booking.com en Expedia hun voorwaarden voor hotels moesten versoepelen.

Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en acht Europese collega-instanties. Tot 2014 eisten Booking.com en Expedia van de aangesloten hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. Op zijn eigen website en op andere boekingssites mocht een hotel geen lagere prijs hanteren.

Onbekend

Na ingrijpen van de ACM en andere Europese mededingingsautoriteiten mag een hotel sinds 2014 wel een lagere prijs hanteren op andere boekingssites. Nu blijkt uit onderzoek dat ruim twintig procent van de hotels verschillende prijzen per boekingssite hanteert, vooral om zichtbaar te zijn op een specifieke boekingssite. Ook blijkt de versoepeling van de voorwaarden relatief onbekend: bijna de helft van de onderzochte hotel is niet op de hoogte van de wijziging.

Overigens mogen hotels op hun eigen website geen lagere prijs hanteren om te voorkomen dat een hotel gratis meelift op de inspanningen van Booking.com en Expedia.

Bron: www.acm.nl