Pas op voor Nuon-verkopers: ze misleiden u

Getty Images

Deur-aan-deurverkopers van Nuon vertellen u vaak misleidende informatie om contracten af te sluiten. Bedragen die aan de deur worden genoemd, komen vaak niet terug in de contracten! Dat zegt een verkoper van Nuon tegen het AD.

Het verhaal van de verkoper komt overeen met claims van klanten, de Vereniging de Vastelastenbond en de Consumentenbond. De Consumentenbond ziet het aantal klachten over huis-aan-huis verkopers onder wie die van Nuon, alarmerend snel toenemen. Nuon maakt zich schuldig aan opdringerige verkoop, schermen met bedragen en kortingen die achteraf niet kloppen, valse handtekeningen onder contracten en het gebruik van persoonlijke gegevens aan de deur waar u zelf geen toestemming voor hebt gegeven, aldus de Consumentenbond.

De verkoper die tegen het AD over Nuon uit de school klapt, adviseert: ,Als een verkoper aan de deur komt, doe die dan dicht.’ Colporteurs van Nuon worden afgerekend op het aantal verkopen per week. Prestaties worden bovendien beloond met cadeaubonnen en andere bonussen. De meest forse stok achter de deur: verkoop je twee weken te weinig, dan word je eruit geknikkerd!

Verborgen camera

Dat alles zorgt er volgens de verkoper van Nuon toe dat verkopers regelmatig over de schreef gaan. Prijzen worden onduidelijk gecommuniceerd. Op verborgen camera legde de verkoper vast hoe een collega zegt ‘nieuwe prijzen niet te gaan communiceren’.

Volgens Nuon wordt er veel tijd en aandacht wordt besteed aan het verkoopproces en het verbeteren daarvan. ,,Wat helaas niet wegneemt dat ook weleens iets misgaat, het blijft mensenwerk.’’ Ernstige klachten, over bijvoorbeeld misleiding, komen volgens Nuon ‘zelden’ voor.

Nuon herkent zich ook niet in het beeld dat de verkoper schetst.

Bron: Nuon

 

Auteur