In het eerste kwartaal van dit jaar waren er ruim zeven miljoen abonnementen met een combinatie van telefonie, internet of televisie. Vergeleken met vorig jaar kiezen meer consumenten voor een bundel vanwege de korting.
Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor. De populairste bundel is een combinatie van mobiele en vaste diensten. Daarvan waren er in het eerste kwartaal 3,2 miljoen. De belangrijkste reden om voor zo'n bundel te kiezen zijn pakketkorting en gratis extra data. Bundels creëren daardoor wel een extra drempel om van aanbieder te wisselen. Vier van de tien consumenten wil niet overstappen om het combinatievoordeel niet te verliezen.
Hoge rekening
Terwijl het aantal belminuten en sms'jes de afgelopen twee jaar ongeveer gelijk gebleven is, blijft het mobiele dataverbruik al jarenlang stijgen: in het eerste kwartaal met vijf procent naar 350 miljoen Gigabyte. Een deel van de consumenten lijkt zich niet bewust dat ze meer mobiel internetten. Het afgelopen jaar kreeg een kwart van de consumenten een hogere rekening dan gebruikelijk. Voor tien procent van hen was de rekening onverwacht hoog.
Meer dan de helft van de consumenten heeft inmiddels snel internet. Zij zijn over het algemeen tevreden met de aanbieder. Wel vindt bijna de helft de prijzen voor internet erg hoog. Desondanks blijven velen bij hun huidige internetaanbieder: tien procent heeft het afgelopen jaar een abonnement bij een andere aanbieder afgesloten. De belangrijkste reden om over te stappen is de lagere prijs bij de nieuwe aanbieder.
Bron: ACM