De weken voor Black Friday, Sinterklaas en Kerst bieden veel webwinkels kortingen aan. In praktijk zijn dat vaak nepkortingen. Drie van de vier onderzochte winkels maken zich hier schuldig aan.
Het gaat mis bij het niet juist vermelden van de kortingen. Daarmee misleiden de winkels de consument. Het gaat vooral online fout met de 'van'-prijs: veel doorgestreepte prijzen met kortingspercentage ernaast zorgen dat de korting veel hoger lijkt dan deze is. Winkeliers goochelen met termen als 'adviesprijs' of 'meestal'-prijs zonder dat duidelijk is wat er wordt bedoeld. De regel is dat de 'van'-prijs de laagste prijs is van de afgelopen dertig dagen. Dat is de basis van de korting. Is dat niet het geval, dan is het misleiding. Dat meld de Autoriteit Consument & Markt.
Ook de Consumentenbond heeft twee maanden voor Black Friday de prijzen bijgehouden in een aantal winkels. Bij twee winkels was een product een paar weken voor Black Friday zelfs goedkoper dan met de speciale Black Friday korting. Ook bij andere winkels ging het nodige fout.
Eerst checken
Het advies is om bij een aanbieding eerst te checken of de korting klopt. Een hoge en onverwachte korting komt bij betrouwbare verkopers bijna nooit voor. Controleer wat de prijs in het verleden was. Dat kan via prijsvergelijkingssites die de prijshistorie bijhouden. Vergelijk de korting ook met de prijzen van andere winkels. De laatste check: als de webshop onbekend is, controleer dan ook de betrouwbaarheid van de webshop.