Wat zijn mijn rechten bij een slecht product?

Vraag van de week

Getty Images

Ik heb onlangs een nieuwe sta-op-stoel gekocht. Na een paar maanden brak er een stang af waardoor mijn stoel niet meer bruikbaar is. Kunt u mij zeggen wat mijn rechten zijn?

Het recht bij consumentenkoop stelt in de eerste plaats dat u bij de koop recht hebt op een deugdelijk product. Oftewel: u heeft recht op een product dat aan de verwachtingen beantwoordt (het zogenoemde conformiteitsbeginsel). Dat kan betekenen dat de auto die u koopt het gewicht van de caravan moet kunnen trekken als dat bij de verkoop beloofd is (vaststellen bij de koop), dat de stofzuiger zuigt en uw stoel heel blijft en dat alle onderdelen geleverd zijn.
 
Voldoet het gekochte product niet aan de verwachting -  zoals bij uw stoel die al snel gebreken vertoont - dan maakt de wet onderscheid tussen klachten binnen een periode van minder en van meer dan zes maanden. Gaat de stoel binnen zes maanden stuk, of beantwoordt die anderszins niet aan de verwachting, dan moet de verkoper bewijzen dat u het gekochte niet correct gebruikt hebt. De wet gaat er in dat geval namelijk vanuit dat het gekochte product al defect was bij de levering. Na zes maanden is dit anders. De klant moet dan bewijzen dat hij het gekochte steeds op de juiste wijze gebruikt heeft en dat het defect dus niet het gevolg is van zijn handelen. In beide gevallen mag de klant van de verkoper eisen dat hij het ontbrekende onderdeel levert, uw product repareert of vervangt, u uw geld terug geeft (de koop wordt zo ongedaan gemaakt). De wet geeft de verkopende partij het recht te bepalen waar hij voor kiest. Kiest de verkopende partij voor reparatie of vervanging en duurt u dat te lang, dan mag u op uw beurt de koop ongedaan maken.
 
De hierboven vermelde deugdelijkheid heeft betrekking op de gehele levensduur van het product dat u gekocht hebt. Is de verwachte levensduur van uw product echter zeven jaar en gaat het na vijf jaar stuk, dan moet u 5/7 betalen van de kosten en de verkoper 2/7 deel.
 
Bij het vaststellen van de deugdelijkheid moet u wel rekening houden met de geschapen verwachtingen, het merk, de prijs en of uw gekochte product nieuw of tweedehands is. Ook bij een beroep op de deugdelijkheid geldt: alle waar naar zijn geld.
 
Wanneer de leverancier uw stoel wil repareren, mag u van hem eisen dat hij een onberispelijke stoel levert na reparatie. U hebt immers een nieuwe stoel gekocht en geen (zichtbaar) gerepareerde.
 
Nico van Scheijndel werkt als juridisch/fiscaal adviseur voor onder andere de Plustelefoon. Daarnaast houdt hij zich met name bezig met de afwikkeling van nalatenschappen, als executeur, boedelgevolmachtigde of adviseur vanuit zijn bedrijf Akto, uw erfcoach en meer: www.akto.nu. Nico van Scheijndel is medeauteur van de almanak Erven en Schenken van Plus Magazine.