Webshops betalen kosten niet terug bij retour

Getty Images

Veel webshops houden zich niet aan de wet als het gaat om het terugbetalen van kosten na een retourzending. Onderzoek van de Consumentenbond biedt weinig hoop.

Ten opzichte van een jaar gelden is de situatie bij webshops niet verbeterd. Stuur je een aankoop retour, dan moet de verkopende webshop het volledige aankoopbedrag en de bezorgkosten binnen veertien dagen terugstorten op de rekening van de consument. Maar dit gebeurt zeker niet altijd.

Helft vergoedt bezorgkosten

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat webshops vooral rondom bezorgkosten nog weleens tekortschieten. 36 procent van de online winkels betaalt die kosten bij minstens een derde van de bestellingen niet terug. De helft deed dat zelfs niet bij alle drie de bestellingen.

Daarnaast kwamen veel webshops te laat of helemaal niet over de brug met het aankoopbedrag, of gaven zij een tegoedbon in plaats van geld terug.

12 miljoen

De Consumentenbond plaatste voor haar onderzoek bij 200 webwinkels steeds drie bestellingen en stuurde de aankoop vervolgens retour. Momenteel worden Nederlandse consumenten in totaal voor zo'n 12 miljoen euro gedupeerd.

Veiligheid

Bijna 70 procent van de consumenten op internet vertrouwt een webshop als er contactgegevens zijn vermeld. Dit is niet altijd terecht.

Bron: de Consumentenbond