Albert Heijn toch niet meest duurzame super

Vrouw met volgeladen fiets met boodschappen
Getty Images

Supermarktketen Albert Heijn verwijdert onduidelijke en onjuiste duurzaamheidsclaims uit zijn winkels. AH gebruikte de term 'meest duurzame supermarkt', maar dit was niet gebaseerd op onderzoek naar duurzaamheidsinspanningen.

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die Albert Heijn op deze fouten heeft aangesproken. De claim de 'meest duurzame supermarkt' was gebaseerd op een onderzoek naar de beleving van consumenten, niet op een onderzoek naar concrete feiten. De supermarkt was daar niet duidelijk over en het onderzoek bleek daarnaast achterhaald.

Ook gebruikte Albert Heijn de claim 'samen met onze telers / onze boeren werken wij aan een duurzame toekomst'. De supermarkt verwees naar de website voor meer informatie. De ACM vindt dat niet voldoende. Claims dienen zo feitelijk en volledig mogelijk te zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is. Nadat de ACM Albert Heijn hierop heeft gewezen, heeft het bedrijf toegezegd de claims te verwijderen.

De ACM houdt toezicht op duurzaamheidsclaims van bedrijven. Claims moeten juist, duidelijk en volledig zijn. Bedrijven moeten hun claims met feiten onderbouwen. Hierdoor kunnen consumenten met vertrouwen een duurzamere keuze maken.

Auteur