3 tips om positief te blijven

Wandelen tegen depressie

Een dip of depressie kan iedereen overkomen. Expert Claudi Bockting geeft drie tips voor positieve gedachten.

1. Zorg voor afleiding

"Van alle 50-plussers heeft 13 tot 15 procent depressieve klachten, en 6 procent belandt in een echte depressie. Merkt u dat u minder grip heeft op uw emoties of dat u in een dip zit, leid uzelf dan structureel af. Bijvoorbeeld door elke ochtend direct na het ontbijt een half uur te gaan fietsen of wandelen. Door de afleiding bent u minder gefocust op uzelf en op uw gepieker. Dat helpt op het moment zelf, dus als u de actie onderneemt, maar het werkt óók door tijdens de rest van de dag. U voelt zich evenwichtiger en het kan helpen een depressie te voorkomen."

2. Ontrafel uw gedachten

"Bent u somber, maak dan tijd vrij om te bedenken wat er precies aan de hand is. Waar komt uw vervelende gevoel vandaan? Schrijf de gedachten op die aan dit gevoel ten grondslag liggen. Bijvoorbeeld: 'Alles loopt vandaag mis.' Stel uzelf dan de volgende vraag: klopt mijn gedachte helemaal? Zo nee, fijn: u kunt uw gedachte bijstellen. Klopt uw gedachte wel, vraag u dan af of het écht zo erg is. Je hebt van die dagen dat veel misloopt, maar is uw hele leven daardoor minder leuk? Moet u die vraag helaas toch met 'ja' beantwoorden, vraag uzelf dan af of deze gedachte u helpt. Meestal is dat niet zo. Formuleer vervolgens een meer helpende, positieve, gedachte, zoals: 'Vandaag loopt het niet zoals ik wil, morgen zal het vast weer beter gaan.'"

3. Plak een post-it

"Bijna iedereen heeft wel een hardnekkig terugkerende gedachte, zoals: 'Ik ben niet goed genoeg.' Vaak komt zo’n gedachte uit het verleden. De kunst is om haar te vervangen door een oneliner die nú bij u past, zoals: 'Ik ben prima zoals ik ben.' Zorg ervoor dat deze positieve gedachte langzaam inslijt. Plak bijvoorbeeld een post-it op de badkamerspiegel met uw nieuwe zinnetje erop. Of schrijf elke dag drie dingen op waaruit blijkt dat u prima bent. Hou dit een paar maanden vol en u zult tevredener naar je leven kijken."

Claudi Bockting is hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie aan de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen. Ze doet onderzoek naar nieuwe behandelmethoden tegen onder andere depressies.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen