Klant met dementie heeft vaak last van betutteling

Veel bedrijven gaan niet goed om met klanten met dementie door hen betuttelend of ronduit onvriendelijk te behandelen. Dat maakt dementerenden onzeker en angstig.

Dat blijkt uit onderzoek onder mantelzorgers, schrijft het AD.
In zeven van de twaalf branches die ‘Samen dementievriendelijk’ (het bewustwordingsprogramma van Alzheimer Nederland, ministerie van VWS en PGGM) onderzocht, blijkt dat medewerkers vaak niet weten hoe ze moeten reageren op mensen met dementie. Ze praten niet mét maar wel óver die persoon.

Vooral ambtenaren, beveiligers, bankmedewerkers en telefonische klantenservices doen het volgens mantelzorgers slecht. Dat leidt soms tot ongemakkelijke situaties, bijvoorbeeld als iemand met dementie vergeet te betalen. Dan wordt vaak de beveiliging ingeschakeld of – nog erger – de politie.
Mede door de vergrijzing zal het aantal mensen met dementie verdubbelen van 270.000 nu naar 550.000 in 2040.

Training

De initiatiefnemers sporen Nederlanders aan de gratis online training ‘GOED omgaan met dementie’ te doen. Daarin wordt onder meer geleerd dat het belangrijk is oogcontact te maken, mensen gerust te stellen en mee te denken.