Met welke sport verbruikt u de meeste calorieën?

Geef uw verbranding een boost

Zelfs als u slaapt of tv kijkt, bent u calorieën aan het verbranden. Uw lichaam heeft namelijk continu energie nodig om te functioneren. Door te bewegen versnelt u deze verbranding. Welke sporten zijn het meest effectief?

Hoeveel calorieën u verbrandt, hangt af van uw stofwisseling, uw leeftijd en hoe zwaar u bent. Sommige mensen hebben een snellere stofwisseling en grote mensen verbruiken meer energie als ze sporten dan lichte mensen.

In de onderstaande tabel vindt u hoeveel kilocalorieën u gemiddeld per kilo lichaamsgewicht per uur verbruikt bij een bepaalde activiteit. Vermenigvuldig het getal met uw eigen gewicht en u ziet hoeveel calorieën u per uur verbruikt. Reken dit om naar minuten door het getal te delen door zestig en te vermenigvuldigen met het aantal minuten dat u beweegt.
 

Activiteit kcal / kg / uur
Aerobics 6
Badminton 4,5
Basketbal 6
Fietsen (16 km/u) 4
Fitness 5,5
Handbal  8
Hardlopen (11 km/u) 11,5
Hockey  8
Joggen (6 km/u)  7
Judo / karate 10
Racefietsen (25-30 km/u)   12
Schaatsen 7
Spinning 9
Squash 12
Tafeltennis 4
Tennis 7
Touwtje springen 8
Voetbal 7
Volleybal 3
Wandelen (5 km/u) 3,5
Zwemmen 6

Stel, u weegt 75 kg en gaat fietsen. Hiermee verbruikt u dan ongeveer 4 (kcal per uur per gewicht) x 75 (gewicht) = 300 kcal per uur. Deze aantallen zijn een indicatie, hoe fanatiek u bezig bent speelt natuurlijk ook een rol.

Krachttraining

Ook in rust verbruikt het lichaam calorieën. Hoe meer spiermassa u heeft, hoe meer calorieën u verbruikt, ook als u rustig op de bank zit. Krachttraining helpt dus om uw gewicht onder controle te houden. Als u cardiotraining afwisselt met spierversterkende oefeningen zult u geen zichtbare spieren ontwikkelen, maar geeft u uw stofwisseling wel een extra boost. U kunt uw spieren aan het werk zetten met gewichten, toestellen of in een groepsles op de sportschool, zoals bodypump.

Geen sportfan?

Ook met allerlei dagelijkse bezigheden verbruikt u calorieën. Neem de trap in plaats van de lift, want met 12 minuten trap lopen verbrandt u er zo honderd. Honderd calorieën kunt u ook verbranden door huishoudelijke klusjes te doen, bijvoorbeeld 25 minuten strijken of afwassen, 20 minuten de bedden opmaken, stofzuigen of de vloer dweilen of 40 minuten koken. Ook tuinieren, de auto wassen en verven zijn goede workouts.

Ander eetpatroon

Om een kilogram lichaamsgewicht te verliezen, moet u zo’n 7000 kilocalorieën verbranden. Als u 70 kg weegt, staat dat gelijk aan 25 uur fietsen! Gaan sporten maar hetzelfde blijven eten, is dan ook niet de oplossing tegen overgewicht. U moet wel heel erg veel bewegen om ervan af te vallen. Als u wat pondjes kwijt wilt, is het belangrijk om ook naar uw eetpatroon te kijken. Minder vet en suiker eten dus en uzelf niet voor uw sportprestaties belonen met iets lekkers.
 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Britt (niet gecontroleerd) op zo, 14-7-2019 - 16:57

U bent paardrijden vergeten

Door P.H. COUMANS op wo, 27-6-2018 - 12:43

Ik heb jaren wedstrijd dansen gedaan en op redelijk hoog niveau, ik had een hele goede conditie en werd door artsen aangeraden dit te blijven doen, toch mis ik dit.

Door Loes Flick Haeften (niet gecontroleerd) op zo, 24-6-2018 - 20:19

Beetje vreemd dat golf er niet bij staat terwijl juist veel ouderen golfen

Door Ton Bijkerk (niet gecontroleerd) op ma, 19-5-2014 - 10:13

Voor wat betreft zwemmen is en een enorm verschil in caloriegebruik bij het zwemmen van de schoolslag, borst- of rugcrawl en vooral vlinderslag.