Stelling: het is tijd voor een lagere snelheidslimiet voor e-bikes

Bakfiets en ebikes
Getty Images

De Fietsersbond in Amsterdam pleit voor een nieuw snelheidslimiet voor e-bikes. Ze gaan gemiddeld 13 km/u sneller dan een normale fiets, zo blijkt uit onderzoek. Volgens de bond levert dit gevaarlijke situaties op.

Fietsers die enkel hun spierkracht gebruiken om vooruit te komen, worden voorbij gesjeesd door veel snellere e-bikers en ook veelal jonge ouders met kinderen in hun elektrische bakfietsen.  ‘We hebben niks tegen die voertuigen,’ zegt Teeja Arissen, bestuurslid van de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond. ‘Maar als ouderen, fietsers die minder fit zijn en ouders met kinderen van het fietspad worden verdrongen, is het tijd voor maatregelen.’

Officieel is de snelheid van e-bikes begrensd op 25 kilometer per uur, maar regelmatig laten mensen hun e-bike opvoeren. Tijdens controle bleek dat de snelheid vaker lag op 30 tot 32 kilometer. Sommige e-bikes halen zelfs een snelheid van 42 kilometer per uur. Als het aan de Fietsersbond ligt, behoort ook een verbod op het opvoeren van e-bikes tot de mogelijkheden. Op dit moment is het namelijk nog toegestaan om een fiets zelf om te bouwen naar een zogenoemde speedpedelec, die 45 kilometer per uur mag.  ‘Bij ongelukken zijn vaak e-bikers betrokken’, zegt Arissen. ‘Regelmatig worden fietsers op een reguliere fiets van achter aangereden omdat een e-biker niet hard genoeg remt. Ook zien we vaak gebeuren dat iemand op een snelle fiets tegen een paaltje rijdt of uit de bocht vliegt.’

Betutteling?

Critici menen echter dat het verder begrenzen van de snelheid van e-bikes betutteling is. De overheid bemoeit zich dan met wat jij doet met je eigen fiets. Bovendien maken auto's de meeste ongelukken, en als we daarvan de snelheid verder begrenzen heeft dat grote gevolgen voor de economie. Waarom zou men dan wel e-bikers straffen, terwijl de e-bike in vergelijking met de auto een klimaatvriendelijk en veiliger alternatief is? Men zou kunnen beginnen met het invoeren van een verplichte fietshelm.

E-bikers bewust maken van de gevaren is ook een mogelijkheid. Veilig Verkeer Nederland (VVN) promoot de Nederlandse Online E-bike Opfriscursus. Tijdens de cursus worden de verkeersregels voor fietsers opgefrist, met een extra nadruk op e-bikegebruik. Ook gaat de cursus dieper in op de veiligheid van een e-bike, zowel in het verkeer als in het dagelijks gebruik.

Wat vindt u? Moeten we de snelheid van e-bikes en elektrische bakfietsen verder begrenzen? Of is dat een onacceptabele inbreuk op onze vrijheid?

De maximale snelheid van e-bikes moet naar 18 km/u

Keuzen
Auteur 

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Reacties

18 kilometer op een e-bike is prima. Ouderen hoeven niet harder, ze hebben de hele dag tijd genoeg om te fietsen.

…en wielrenners dan? Met regelmaat werden ik en vrouw als waren van het fietspad geduwd door een peloton van wielrenners terwijl wij dan oh zo gevaarlijk rijden tegen het grens van 25km/h dat ons afgedwing werd vanuit overheid.

Mijn advies is,bij remmen automatisch de ondersteuning naar laagste niveau,en de hoogste versnellingen laten vervallen zo dat de stabiliteit groter wordt.

Gewoon naar 30 km (alleen op rusten plekken)
en dan drukken plekken naar 20 km!
mensen moeten gewoon op letten als druk is niet als gek fietsen!

Ik heb een echte fiets !

Ebikes moeten gewoon voldoen aan dezelfde wetten als scooters ! Simpel logisch en veiliger

Men moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent, E-bike fietsen is wat anders dan de normale fiets. Voor"ouderen" is het advies om een cursus E-biken te doen, vooral als je met een voorwielmotor de weg opgaat

25km is een snelheid die ook door sportfietsen gehaald wordt. In het artikel wordt geschreven over opgevoerde e-bikes. Als dat de grote ongelukken veroorzaker is, dan moet eerst dat opvoeren verboden worden. Verlagen van de max snelheid van e-bikes naar 18km maakt e-bikes langzamer dan veel fietsers en de aanschaf van e-bikes minder aantrekkelijk.

Als ik trap zonder electrische fiets ga ik nog sneller dan dat...als mensen gewoon eens begonnen met opletten en langzamer vaan waar t druk is...beetje meer van jezelf en minder van de overheid.

Typisch een Randstedelijk probleem. Op het platteland kom je amper nog een gewone fiets tegen.