Stelling: het is tijd voor een lagere snelheidslimiet voor e-bikes

Bakfiets en ebikes
Getty Images

De Fietsersbond in Amsterdam pleit voor een nieuw snelheidslimiet voor e-bikes. Ze gaan gemiddeld 13 km/u sneller dan een normale fiets, zo blijkt uit onderzoek. Volgens de bond levert dit gevaarlijke situaties op.

Fietsers die enkel hun spierkracht gebruiken om vooruit te komen, worden voorbij gesjeesd door veel snellere e-bikers en ook veelal jonge ouders met kinderen in hun elektrische bakfietsen.  ‘We hebben niks tegen die voertuigen,’ zegt Teeja Arissen, bestuurslid van de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond. ‘Maar als ouderen, fietsers die minder fit zijn en ouders met kinderen van het fietspad worden verdrongen, is het tijd voor maatregelen.’

Officieel is de snelheid van e-bikes begrensd op 25 kilometer per uur, maar regelmatig laten mensen hun e-bike opvoeren. Tijdens controle bleek dat de snelheid vaker lag op 30 tot 32 kilometer. Sommige e-bikes halen zelfs een snelheid van 42 kilometer per uur. Als het aan de Fietsersbond ligt, behoort ook een verbod op het opvoeren van e-bikes tot de mogelijkheden. Op dit moment is het namelijk nog toegestaan om een fiets zelf om te bouwen naar een zogenoemde speedpedelec, die 45 kilometer per uur mag.  ‘Bij ongelukken zijn vaak e-bikers betrokken’, zegt Arissen. ‘Regelmatig worden fietsers op een reguliere fiets van achter aangereden omdat een e-biker niet hard genoeg remt. Ook zien we vaak gebeuren dat iemand op een snelle fiets tegen een paaltje rijdt of uit de bocht vliegt.’

Betutteling?

Critici menen echter dat het verder begrenzen van de snelheid van e-bikes betutteling is. De overheid bemoeit zich dan met wat jij doet met je eigen fiets. Bovendien maken auto's de meeste ongelukken, en als we daarvan de snelheid verder begrenzen heeft dat grote gevolgen voor de economie. Waarom zou men dan wel e-bikers straffen, terwijl de e-bike in vergelijking met de auto een klimaatvriendelijk en veiliger alternatief is? Men zou kunnen beginnen met het invoeren van een verplichte fietshelm.

E-bikers bewust maken van de gevaren is ook een mogelijkheid. Veilig Verkeer Nederland (VVN) promoot de Nederlandse Online E-bike Opfriscursus. Tijdens de cursus worden de verkeersregels voor fietsers opgefrist, met een extra nadruk op e-bikegebruik. Ook gaat de cursus dieper in op de veiligheid van een e-bike, zowel in het verkeer als in het dagelijks gebruik.

Wat vindt u? Moeten we de snelheid van e-bikes en elektrische bakfietsen verder begrenzen? Of is dat een onacceptabele inbreuk op onze vrijheid?

De maximale snelheid van e-bikes moet naar 18 km/u

Keuzen
Auteur 
  • David de Wilde

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Reacties

25km is een snelheid die ook door sportfietsen gehaald wordt. In het artikel wordt geschreven over opgevoerde e-bikes. Als dat de grote ongelukken veroorzaker is, dan moet eerst dat opvoeren verboden worden. Verlagen van de max snelheid van e-bikes naar 18km maakt e-bikes langzamer dan veel fietsers en de aanschaf van e-bikes minder aantrekkelijk.

Als ik trap zonder electrische fiets ga ik nog sneller dan dat...als mensen gewoon eens begonnen met opletten en langzamer vaan waar t druk is...beetje meer van jezelf en minder van de overheid.

Typisch een Randstedelijk probleem. Op het platteland kom je amper nog een gewone fiets tegen.

Maar 26 km/uur is op het fietspad hard genoeg! Vaak gevaarlijke situaties met voorbij scheurende opgevoerde fietsen.... irritant en gevaarlijk!

Laten we ons eerst maar aan de verkeersregels houden, dan is minimaal de helft van de ongelukken ogelost. Zelfs spookrijden op de fietspaden is het nieuwe normaal.

Wat dan met wielertoeristen die zelfs de E-bikes inhalen???

Iedereen dient zijn of haar verstand te gebruiken op een e-bike, en dan hoeven er geen maatregelen te komen om deze fietsen in snelheid te beperken, de overheid bepaalt al veel teveel voor iedereen.

Ik rijd met mijn e-bike gemiddeld 20 tot 22 kom per uur. Als ik begrenst ga worden pak ik mijn snorbrommer weer. Tis mij om het even. Minder goed voor het milieu maar dat boeit mij verder niet.

Stelling: mensen moeten niet zo janken

Als het zo door gaat leven we straks in een dictatuur.

Het is nog al een verschil of je in de stad woont of op het platteland.

Daarbij behoort een bestuurder van welk voertuig dan ook met verstand te rijden.

We gaan toch zeker niet een heel land om turnen omdat een stelletje fietsers zich niet kunnen beheersen.

99,9 % gaat verstandig om met een electrische fiets, precies zoals het hoort.

We gaan kapot aan de vele regels die opgelegd worden.

Dus hoor op met die onzin, max 25 op een fiets is prima zo.