Top 6 weerstandsvitamines

Eten voor je immuunsysteem

Zes verschillende vitamines hebben invloed op de weerstand. Officieel moeten we zeggen dat deze vitamines bijdragen tot een normale werking van het immuunsysteem, want dat is de claim die de EFSA (European Food Safety Authority) heeft goedgekeurd. Hoe doen deze vitamines dat? Hoe zorgen ze bijvoorbeeld dat je niet verkouden wordt?

Vitamine A

Vitamine A staat bekend als anti-infectie vitamine. Deze vitamine heeft op twee manieren invloed op ons immuunsysteem. De huid- en slijmvliescellen (in de luchtwegen, het maagdarmkanaal en de urinewegen) vormen de eerste verdedigingslinie tegen een infectie. Vitamine A zorgt voor een gezonde huid en zorgt daarmee dat deze barrière intact blijft. Daarnaast heeft vitamine A een centrale rol in het aanmaken van bepaalde bloedcellen (zogenaamde T-lymfocyten) die onderdeel zijn van je afweersysteem.

Je vindt vitamine A in lever, vis en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A.

Vitamine B6

Er is een verband tussen een lage vitamine-B6 status en het optreden van infecties. Vitamine B6 versterkt namelijk de immuunfunctie, waardoor we simpelweg meer kunnen hebben voor we ziek worden. Een vitamine-B6-tekort leidt tot een verminderde productie van witte bloedcellen (lymfocyten en interleukine-2). Juist die witte bloedcellen gaan indringers te lijf. Eet dus voldoende vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Deze zijn rijk aan vitamine B6.

Vitamine B11 (foliumzuur)

Foliumzuur speelt een cruciale rol in de synthese van de bouwstenen van het DNA. Dat klinkt ingewikkeld, maar het komt erop neer dat foliumzuur positief effect heeft op de aanmaak en reactie van de cellen in het immuunsysteem. Waar zit het in? Groene groenten, fruit, volkoren producten en in mindere mate in melk en melkproducten.

Vitamine B12

Vitamine B12 heeft invloed op het immuunsysteem door de betrokkenheid bij de vorming van DNA en de eiwitsynthese. Deze laatste is het proces waarbij eiwitten gemaakt worden op basis van de informatie in het DNA. Vitamine B12 zit in vlees en zuivel.

Vitamine C

Bij een weerstandsvitamine denk je waarschijnlijk als eerste aan vitamine C. En dat is niet zo gek want vitamine C heeft invloed op verschillende onderdelen van het immuunsysteem. Bijvoorbeeld op de werking van witte bloedcellen (lymfocyten, fagocyten en natural killer cellen). Daarnaast zorgt vitamine C ook voor de antilichamen. Samen zorgen ze voor een goed afweersysteem. Je vindt vitamine C in groente, fruit en aardappelen.

Vitamine D

De omzetting van de vorm van vitamine D die je binnenkrijgt via voeding of zonlicht naar de actieve vorm van vitamine D in de witte bloedcellen zorgt voor zogenaamde ‘cellulaire immuniteit’. Dit proces wordt in werking gezet door het stimuleren van de productie van een antimicrobieel eiwit, dat bacteriën onschadelijk maakt. Dit verkleint de kans dat je ziek wordt.

Waar zit het in? Tweederde van wat je op een dag nodig hebt haal je uit zonlicht, de rest zit vooral in vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel). Aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

Hele jaar door

Het is van belang om het hele jaar door te zorgen voor een goede inname van deze vitamines; zo bouw je de sterkste verdedigingslinie op.

Reactie toevoegen

7 Comments

Door Marthe (niet gecontroleerd) op zo, 27-10-2019 - 08:31

De waarde van D moet tussen 150 en 200 liggen. Veel artsen houden te lage waardes aan. Kijk eens bij Fb groep Vitamine D en K2 tekort. Ik slik 5000ie per dag samen met 200 mg K2. Ik voel me veel en veel beter en ben niet meer depressief in de winter.
800ie is dus veel te weinig. Bijna iedereen heeft een D tekort.

Door Marthe (niet gecontroleerd) op zo, 27-10-2019 - 08:31

De waarde van D moet tussen 150 en 200 liggen. Veel artsen houden te lage waardes aan. Kijk eens bij Fb groep Vitamine D en K2 tekort. Ik slik 5000ie per dag samen met 200 mg K2. Ik voel me veel en veel beter en ben niet meer depressief in de winter.
800ie is dus veel te weinig. Bijna iedereen heeft een D tekort.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op wo, 2-10-2019 - 15:57

@Shm, medicijnen zorgen voor een verminderde opname en verhoogde uitscheiding van vitaminen en mineralen. Zeker verstandig om er wat bij te slikken maar vraag advies over welke stofjes. Zo zit er in een multi te weinig magnesium, omdat het anders een enorm grote pil zou worden. En veel medicijnen zorgen voor een tekort aan Q10, wat meestal niet in een multi zit. En altijd verstandig om ook wat te doen aan oorzaken van gezondheidsproblemen, zoals insulineresistentie.

Door Shm Van Hemert-... op di, 1-10-2019 - 22:51

Ik heb diverse gezondheid problemen en slik veel medicijnen. Ik eet "gezond" d.w.z veel verse groenten, maar toch neem ik het hele jaar door een multivitaminen

Door Miki Notenboom (niet gecontroleerd) op vr, 10-2-2017 - 12:50

Ik neem heel eenvoudig de All-In-One complete vitamine Supplement in, wel een natuurproduct, niets chemisch!! Is in kleine zakjes verpakt, dus ook hygiënisch, en los je in water op,smaakt naar frambozen! Bestel het on line bij: prodigy5.shop

Door J Fieggen op di, 1-12-2015 - 22:48

Met name vitamine E in een hoge dosering van minimaal 250 eenheden verlaagd de kans bij senioren vanaf de leeftijd van 50 jaar op het krijgen van dagelijkse ziektes met minimaal 40 0/0. Dit is de uitkomst van een zeer uitgebreide universiteitsstudie onder 1000 ouderen.
Waarom wordt deze vitamine niet genoemd in het overzicht ?

Door Paula (niet gecontroleerd) op zo, 29-11-2015 - 19:27

Ik slik preventief vitamine D, Divisun 800 IE. Welke multivitamine kan ik hierbij nemen. Als ik kijk naar diverse multivitamines zoals Davitamon Compleet hierin zit ook vitamine D. Krijg ik dan niet teveel vitamine D binnen ?