Extra betalen voor elektronische sleutel?

Ik woon in een appartementen­complex

Getty Images

Ik woon in een appartementen­complex. Na ruim zeven jaar is de ‘tag’ om het gebouw en mijn ­appartement te betreden kapot. Mijn verhuurder rekent €35 voor een nieuwe omdat ‘deze tag altijd het eigendom blijft van de ­verhuurder’.­ Is dit normaal?

Marcel Trip, namens de Woonbond:

Nee. Een verhuurder kan wel ­kosten in rekening brengen voor een extra service, via de service­kosten, bijvoorbeeld voor schoonmaakkosten van ­gezamenlijke ruimtes, mits dat is overeen­gekomen met huurders en mits het gaat om de werkelijke­ kosten. Maar het gebouw in kunnen­ om de woning te bereiken is natuurlijk geen extra service; dat hoort gewoon bij het kunnen gebruiken van de woning. 

U mag ervan uitgaan dat dat dus gewoon bij de huur van de woning hoort. Het is ook niet zo dat de tag door toedoen van de huurder kapot is gegaan, maar er lijkt sprake van slijtage bij gewoon gebruik. Het vragen van geld voor de ’tag’ is daarmee vergelijkbaar met het vragen van sleutelgeld. Dat is het ten onrechte rekenen van een ­extra bedrag waar geen dienst ­tegenover staat.

Auteur