Aanbesteding leidt tot lagere kwaliteit

Taxibedrijven die een aanbesteding voor doelgroepenvervoer winnen, bieden hiervoor gemiddeld genomen een te lage prijs, waardoor de kwaliteit van het vervoer daalt en de taxibedrijven in financiële problemen komen. De oorzaken van die lage aanbiedingen zijn structureel.

Dit blijkt uit een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek. Doelgroepenvervoer is onder andere ziekenvervoer, WLZ-vervoer (Wet Langdurige Zorg) en de regiotaxi. De belangrijkste oorzaak dat taxibedrijven te lage prijzen aanbieden, wordt 'de vloek van het winnende bod' genoemd. In het doelgroepenvervoer liggen veel kosten vast en bepaalt de overheid het aanbod. Taxibedrijven hebben daar geen invloed op, maar moeten wel het risico ervan inschatten. Een bedrijf dat het positief inschat (lagere kosten, meer passagiers) kan een lager bod uitbrengen en heeft meer kans de aanbesteding te winnen. Het gevolg is dat over een langere periode en over de gehele linie gemiddeld genomen de prijzen te laag zijn om de kosten inclusief een winstmarge te dekken.

Een tweede oorzaak van de lage aanbiedingen is dat aanbieders bewust gokken op nieuwe onderhandelingen tijdens de uitvoering van het contract. Een derde oorzaak is dat bedrijven in financiële moeilijkheden een scherpe aanbieding doen om het contract te krijgen en zo een dreigend faillissement nog enige tijd buiten de deur te houden.

Bron: www.seo.nl