Consumenten nog steeds misleid bij energiecontract

Energiebedrijven houden zich bij telefonische aanbiedingen nog steeds niet aan de regels waar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toezicht op houdt.

Telefonisch misleid

Volgens consumentenprogramma Kassa gaan zeker vijf energiebedrijven de fout in. Wanneer een consument telefonisch een aanbieding krijgt voor een nieuw energiecontract, stuurt de verkoper een mail. In die mail staat een knop. Door daarop te klikken gaat de consument een contract aan met de energieleverancier. Volgens een woordvoerder van de ACM gaat dit niet volgens de regels: “Een consument is zich niet bewust van de inhoud van het contract. Tijdens een telefoongesprek hebben ze niet genoeg tijd om dit door te nemen.”

Onderzoek ACM

In april kwam deze werkwijze aan het licht bij Kassa. Naar aanleiding van die uitzending startte de ACM een onderzoek. Nu blijkt dat energiebedrijven zich nog steeds niet aan de regels houden. Alleen al in augustus kwamen honderden meldingen binnen. De ACM deed al onderzoek naar de misleidende verkooptechniek bij zzp’ers, maar gaat zich nu richten op alle consumenten.

Heeft u achteraf spijt van een telefonische aankoop? Lees dan het artikel over wat uw rechten zijn.

Bron(nen): businessinsider.nl