Consumentenbond sleept Albert Heijn voor rechter wegens kassabonfouten

Prijs op kassabonnen komt niet overeen met producten in winkel

Getty Images

De Consumentenbond heeft Albert Heijn voor de rechter gedaagd omdat er fouten op de kassabonnen staan. Volgens de bond maakt Albert Heijn al jarenlang dezelfde fouten en moeten ze daar nu verantwoordelijkheid voor nemen.

De Consumentenbond doet al jaren onderzoek naar prijsverschillen tussen wat in de winkelrekken staat en wat je aan de kassa moet betalen. Ze ontdekten dat kassabonnen bij Albert Heijn, Jumbo en Plus vaak niet kloppen. In 2023 zijn de drie supermarkten hiervoor aansprakelijk gesteld. Jumbo en Plus hebben sindsdien hun fouten verminderd, maar bij Albert Heijn komen ze nog steeds voor. De bond stelt dat het om kleine verschillen gaat, maar al die kleine beetjes bij elkaar opgeteld gaat het om veel geld. 


Albert Heijn weigert de resultaten van een eigen onderzoek te delen met Consumentenbond, en dat is voor de bond de reden om naar de rechter te stappen. Ze willen een duidelijker beeld krijgen van de schade veroorzaakt door Albert Heijn, met als doel een schadevergoeding voor consumenten te verkrijgen.

Wat zijn mijn rechten bij een fout op de kassabon?

In 2023 heeft Plus Magazine een onderzoek gedaan naar fouten op de kassabon, aan dat onderzoek deden 1100 mensen mee en 96 procent daarvan stelt dat ze altijd de bon checken nadat ze hebben betaald. Daarvan heeft 82% minstens één keer een fout opgemerkt. 

Als je een fout op de bon ontdekt, kun je er als klant van uitgaan dat de prijs die de supermarkt aangeeft op het schap, de website of in de folder juist is. Als dit niet het geval is, heb je recht op een terugbetaling.
 Een handige manier om dit te regelen is door naar de Servicebalie te gaan. Zij zullen het geld direct teruggeven.

Auteur