Duurzaamheid onbetaalbaar voor gewone man

Duurzaamheid onbetaalbaar
Getty Images

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (zestig procent) ervaart de gestegen kosten van levensonderhoud als een barrière om duurzamer te leven. Duurzaamheid dreigt zo een luxe van welvarende consumenten uit een hogere sociale klasse te worden.

Dat blijkt uit de Sustainability Sector Index 2022, een wereldwijd onderzoek van marktonderzoekbureau Kantar. 97 procent van de mensen wil actie ondernemen om duurzamer te leven, maar wereldwijd is de prijs momenteel de belangrijkste barrière. 68 procent van de consumenten vindt producten die beter zijn voor milieu en samenleving duurder dan minder duurzame producten. 65 procent zou meer willen doen om bewuster met de planeet en het milieu om te gaan, maar hogere kosten van levensonderhoud staan daarbij in de weg. In Nederland geldt dat voor zestig procent van de consumenten.

Slechts een op de drie consumenten die moeilijk rondkomen, zoekt actief naar bedrijven die hun impact op het milieu compenseren. Bij consumenten die er financieel comfortabeler bijzitten, ligt dat percentage op 53 procent.

Actieven

Wereldwijd behoort ongeveer dertig procent van de consumenten tot de meest actieven op het gebied van duurzaamheid. In Europa ligt dit percentage hoger. Deze consumenten denken dat zij door hun gedrag echt een verschil kunnen maken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten het terugdringen van afval het belangrijkst vinden, gevolgd door het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Auteur 
  • Perry van Dijk