Eén prijs voor alle EU-consumenten

Wie niet oplet, betaalt te veel bij een aankoop via internet. Door slimme technieken wordt de prijs onder meer bepaald door het land waaruit je iets bestelt. Maar goed nieuws: dat mag straks niet meer.

Het Europees Parlement heeft onlangs een einde gemaakt aan de praktijk dat webwinkeliers klanten uit het ene land een hogere prijs bereke­nen dan klanten uit een ander land. Dat betekent dat vóór het einde van 2018 webwinkels niet langer hun prijzen mogen laten afhangen van het land waar de klant woont. Tot nog toe sturen veel webwinkeliers, ticketshops en autoverhuurders buitenlandse klanten door naar een aparte in­ternetpagina op hun website. Daar rekenen zij dan (soms) hogere prijzen voor hun goederen en diensten. 

De zaak kwam vorig jaar aan het rollen toen bleek dat Disneyland Parijs alleen Fransen korting gaf bij de aanschaf van toegangskaartjes. Bezoekers van buiten Frankrijk waren tot 15 procent duurder uit. Nederlanders konden online geen toegang krijgen tot die goedkopere ‘Franse’ kaartjes op de website van het pretpark.

De Europese Unie onderzocht een paar duizend websites en ­ontdekte dat twee van de drie op een of ­andere manier ‘geoblocking’ toepassen, zoals deze prijsmanipulatie heet.

Autohuur

Nederlanders die op Schiphol een auto huren, betalen soms voor eenzelfde type wagen meer dan buitenlanders. Het prijsnadeel kan oplopen tot 13 procent, ofwel €32 per dag. Ook verkopers van andere diensten en spullen sturen hun klanten vaak dwingend door naar een lokale pagina met hogere prijzen. Hun computers kunnen zien uit welk land een klant komt. In het slechtste geval worden buitenlandse klanten zelfs geweerd.

Verbod 

Nog voor de kerst dit jaar zal dit verboden zijn, zo heeft het Europees Parlement in een richtlijn bepaald. Wie over de grens winkelt, moet op dezelfde prijzen kunnen rekenen als lokale klanten. Vooral voor Nederlanders is dit goed nieuws. Zij zijn op internet vaak duurder uit, omdat Nederland welvarender is dan menig andere Europese staat. Websites hebben er een handje van hun prijzen voor Nederlanders te ­verhogen.

Geen vrije markt

Deze vorm van prijsdiscriminatie staat volgens het Europees Parle-ment haaks op de gezamenlijke vrije markt, waar prijzen van diensten en producten gelijk behoren te zijn voor alle EU-burgers. Aan een online-aankoop moet in heel Europa hetzelfde prijskaartje hangen.

Ook andere foefjes om het consumenten uit andere landen moeilijk te maken, zijn straks verboden. Zo mogen webwinkeliers niet langer eisen dat een klant uit het buitenland alleen aankopen kan doen met een kredietkaart of bankpas uit het land waar de webshop zit.

Uitzonderingen

Niet alle webaankopen vallen onder het nieuwe discriminatie-verbod. Spotify, Netflix en ­Amazon mogen hun muziek, films en e-boeken nog wel achter een lokale betaalmuur houden. Dit komt doordat auteursrechten binnen Europa per land verschillen. De Europese Commissie zal echter binnen twee jaar onderzoeken of het verbod op geoblocking ook voor deze aankopen moet gelden.

Luchtvaartmaatschappijen mogen zich aan het verbod onttrekken door te eisen dat de reiziger zijn vlucht begint in het land van aankoop. Zo kunnen zij dezelfde trip in Nederland duurder maken voor reizigers uit andere landen.

Er zijn nog meer uitzonderingen. Zo zijn webwinkeliers niet verplicht goederen naar de andere kant van Europa te versturen. De Europese Unie heeft al een ­volgende stap in petto: het omlaagbrengen van de bezorgkosten van pakjes over de grens.

Bron(nen):