KPN moet klanten terugbetalen


Stapt u over van de ene telecomaanbieder naar een andere, dan mag u uw telefoonnummer meenemen. De telecomaanbieder kan voor het overzetten van het telefoonnummer kosten berekenen. Maar, zo heeft Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaald, dat bedrag mag niet hoger zijn dat de daadwerkelijke kosten.

In het belang van de consument moet wisselen van telecomaanbieder zo eenvoudig mogelijk zijn, vindt ACM. Dat betekent dus ook dat telecomaanbieders voor nummerbehoud geen torenhoge kosten in rekening mogen brengen. KPN deed dat wel en moet zijn klanten nu terugbetalen.

Met terugwerkende kracht

Voor het overzetten van telefoonnummers zijn eerder al tarieven vastgesteld, maar verschillende partijen vonden die tarieven te laag. KPN was een van die partijen en het bedrijf bleef zijn eigen tarieven hanteren. Onterecht, stelt de ACM nu. De juiste tarieven voor het overzetten van telefoonnummers gelden met terugwerkende kracht vanaf 18 januari 2017.

Bedrijven en particulieren

Voor bedrijven hanteerde KPN een tarief van € 200 per nummerblok (meerdere telefoonnummers die bij elkaar horen). De daadwerkelijke kosten zijn echter veel lager: € 42,80 per nummerblok. Voor particulieren is het verschil minder groot. Daar berekende KPN € 2, terwijl de werkelijke kosten € 1,15 bedragen. Inmiddels heeft KPN de tarieven aangepast.

Geld terug

De Autoriteit Consument en Markt heeft KPN opgedragen het besluit van ACM uit te voeren. Dit betekent dat particulieren en bedrijven geld terug kunnen vragen bij KPN. Hoe ze dat aan moeten pakken, is (nog) niet bekend. Ook is niet bekend om hoeveel particulieren en bedrijven het gaat.

Bron: ACM