Massaclaims die je geld opleveren

De strijd om de woekerpoliswinst betaalt zich uit, veel andere claims lopen nog

consumenten claim woeker polis
Getty Images

Voor gedupeerden van de woekerpolisaffaire staat een vergoeding van 700 miljoen euro klaar, dankzij de strijdvaardigheid van de Consumentenbond Claimservice en partners. Tegen oneerlijke spaartaks, verboden prijsafspraken over televisies en andere sjoemelpraktijken gaat het gevecht door. Kijk bij welke claims je je nog kunt aansluiten.

Woekerpolisclaim

Na vele jaren procederen heeft de Consumentenbond Claimservice samen met andere claimorganisaties vier grote aanbieders van woekerpolissen op de knieën gekregen. De verzekeraars kwamen in beweging na een uitspraak van het Hof in Den Haag in een zaak tegen Aegon en tegen Nationale-Nederlanden in september 2023. De rechter stelde vast dat klanten van beide verzekeraars geen toestemming hadden gegeven voor allerhande kosten die werden ingehouden en zo de waarde van hun verzekeringen flink omlaag haalden. En dat is precies het kenmerk van een woekerpolis: een levensverzekering – afgesloten voor pensioen of aflossing van een hypotheek – die door hoge verborgen kosten veel minder oplevert dan de aanbieder van tevoren had voorgespiegeld.

Direct na de uitspraak van de rechter kelderden de beurskoersen van Nationale-Nederlanden en a.s.r., het concern dat in oktober 2023 Aegon overnam. Beide verzekeraars verschenen vervolgens graag aan de onderhandelingstafel. Met alle claimorganisaties samen (de Consumentenbond, ConsumentenClaim, Wakkerpolis, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces) maakten ze afspraken over bedragen die ze zouden gaan vergoeden. Ook met Achmea en Reaal zijn inmiddels schikkingen afgesproken.

Wat levert het op?

Met de vier grote verzekeraars is een vergoeding van zo’n 700 miljoen euro afgesproken. De vergoeding wordt zo eerlijk mogelijk verdeeld over de gedupeerden. Hoe meer geld iemand heeft ingelegd in een woekerpolis, hoe hoger de vergoeding. Naar verwachting loopt de vergoeding uiteen van enkele honderden euro’s tot meer dan tienduizend euro. In 2020 troffen de partijen al een schikking met Allianz.

Hoe nu verder?

Verzekeraars en claimorganisaties zijn nu bezig gegevens van gedupeerden te controleren. Als dat klaar is en de vergoedingen per verzekerde zijn berekend, krijgt iedereen die zich bij één van de claimorganisaties heeft gemeld een voorstel. Als 90 procent van de gedupeerden daarmee instemt, wordt het voorstel uitgevoerd.

Kan ik nog meedoen?

Niet voor de grote verzekeraars Achmea, Aegon, Allianz, a.s.r., Nationale-Nederlanden (waaronder ook Delta Loyd, ABN AMRO en RVS vallen), Reaal en de Goudse. Al zo’n twintig jaar heeft iedereen met een woekerpolis zich kunnen opgeven en ongeveer 200 duizend mensen hebben dat gedaan. Vanaf het moment dat de claimorganisaties zicht kregen op een schikking, is de aanmelding gesloten. Gedupeerden met een woekerpolis bij een andere verzekeraar kunnen zich nog wel aanmelden. Hierbij gaat het om BNP Paribas, ERGO Insurance, KBC Groep, Legal & General/Scildon, Onderlinge Gravenhage en Waard verzekeringen, waaronder Argenta, Conservatrix en Robein Leven vallen. Zij kunnen zich gratis aanmelden op Claimservice.nl. Bij succes houdt Claimservice tien procent van de toegekende vergoeding in als beloning.

Spaartaksclaim

Jarenlang heeft de Belastingdienst spaarders belasting laten betalen over rente die ze niet ontvingen. De Consumentenbond Claimservice neemt het voor hen op, samen met de Bond voor Belastingbetalers en de koepelorganisatie van belastingadviseurs. De Hoge Raad heeft al bepaald dat de wet waarop de spaartaks was gebaseerd van 2017 tot en met 2020 in strijd was met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Helaas krijgen alleen belastingplichtigen die op tijd bezwaar maakten hun geld terug. De claimorganisaties voeren nu een ‘massaal bezwaarprocedure plus’ tegen de Belastingdienst om ook het geld van andere spaarders terug te eisen.

Wat levert het op?

De inzet is dat de spaartaks voor zo’n 1,3 miljoen spaarders opnieuw wordt berekend. Daarbij gaat het om circa 6,9 miljoen aanslagen in vier jaar tijd. In totaal moet de Belastingdienst waarschijnlijk 4,1 miljard euro terugbetalen. Dat is gemiddeld bijna 600 euro per aanslag.

Hoe nu verder?

Er zijn vier belastingplichtigen geselecteerd die alle vier om en nabij de nul procent rente ontvingen over hun spaargeld, maar belasting moesten betalen alsof ze een mooi rendement van bijvoorbeeld zes procent hadden behaald. Met beleggen was dat misschien mogelijk geweest, maar deze belastingplichtigen wilden juist geen risico nemen, bijvoorbeeld omdat ze een erfenis hadden gekregen of een bedrijf hadden verkocht en het geld nodig hadden voor hun pensioen. 
Voor deze vier belastingplichtigen wordt nu stap voor stap de voorgeschreven procedure gevolgd: eerst bezwaar maken, dan beroep indienen en zo nodig hoger beroep en cassatie. Als de rechter een duidelijke uitspraak doet over de zaken van deze belastingplichtigen, dan geldt die ook voor belastingplichtigen in een vergelijkbare situatie.

Kan ik nog meedoen?

Ja. De uitspraak van de rechter geldt voor iedereen die in de periode van 2017 tot en met 2020 belasting heeft betaald over vermogen. Aanmelden is niet nodig, omdat de uitspraak van de rechter automatisch voor iedereen gaat gelden, maar het kan wel. Je geeft daarmee een duidelijk signaal af naar de overheid. De Consumentenbond Claimservice houdt je dan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Inmiddels hebben zo’n 110 duizend mensen zich aangemeld voor de Spaartaksclaim.

Beeldbuis- en televisieclaim

Iedereen die tussen 2013 en 2018 een televisie van Samsung en/of LG kocht, heeft hiervoor te veel betaald. Samsung en LG maakten verboden prijsafspraken met de winkels die hun tv’s verkochten, waardoor de marktwerking werd verstoord. Ook tv’s van andere merken werden hierdoor duurder. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de wetsovertreding ontdekt en legde Samsung een boete op van maar liefst 39 miljoen euro. LG kreeg een boete van bijna 8 miljoen euro. Maar daarmee hebben consumenten hun geld nog niet terug. Daarom sleept de Consumentenbond Claimservice Samsung en LG nu voor de rechter.
Daarnaast lopen er nog zaken over verboden prijsafspraken tussen producenten van beeldbuizen die zijn verkocht tussen 1996 en 2006. Het gaat om beeldbuizen in computermonitors en televisies van onder andere Samsung, Philips, LG, Panasonic, Toshiba en Technicolor.

Wat levert het op?

In de televisieclaim hebben consumenten gemiddeld twaalf procent te veel betaald. In de beeldbuisclaim kun je bij succes naar schatting tien procent van de aankoopwaarde van het toestel terugkrijgen.

Hoe nu verder?

De Consumentenbond Claimservice heeft dagvaardingen uitgebracht tegen Samsung en LG over de verboden prijsafspraken met winkeliers. Daarin wordt geëist dat deze fabrikanten het bedrag vergoeden dat consumenten te veel betaald hebben voor hun Samsung-tv, maar ook voor tv’s van andere merken. 
Over de beeldbuisclaim zijn inmiddels vijf rechtszaken namens individuele consumenten in de eindfase. Verder loopt er een collectieve zaak tegen de verboden prijsafspraken in hoger beroep.

Kan ik nog meedoen?

Ja. Hoe meer mensen meedoen, hoe groter de druk op de fabrikant(en) om de schade te vergoeden. Met de Televisieclaim doen op dit moment al meer dan 30 duizend mensen mee. Je kunt je aanmelden als je in de periode van 9 januari 2013 tot en met 7 december 2018 een televisie van Samsung of een ander merk kocht. Bij succes wordt 25 procent op de compensatie ingehouden.
Ook voor de beeldbuisclaim kun je je nog aanmelden, als je een bon hebt van een beeldbuistelevisie of  monitor uit de periode van 1996 tot 2006. Bij succes houdt Claimservice 15 procent in op de compensatie. Al 50 duizend mensen doen mee.

Dieselclaim

De meeste dieselauto’s,-campers en bestelauto’s met een bouwjaar tussen 2009 en 2020 stoten meer schadelijke stoffen uit dan de fabrikanten bij de verkoop beloofden. De software in de auto misleidde niet alleen bestuurders, maar ook officiële toelatingstests. Zo ontstond de naam ‘sjoemeldiesel’. De ACM deelde aan Volkswagen de maximale boete van 450 duizend euro uit wegens oneerlijke handelspraktijken. Verschillende Volkswagenbezitters in binnen- en buitenland kregen een schadevergoeding na een uitspraak van de rechter.

Wat levert het op?

In een collectieve procedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen heeft de rechter bepaald dat Volkswagen aan consumenten met een nieuw gekochte auto 3000 euro zou moeten betalen en bij een tweedehands gekochte auto 1500 euro. In andere rechtszaken die in verschillende Europese landen zijn gevoerd, zijn schadevergoedingen toegekend van tien tot vijftien procent van de nieuwwaarde. Dat kan dus ook meer of minder zijn dan drieduizend euro.

Hoe nu verder?

Consumentenbond Claimservice en Stichting Car Claim procederen samen tegen andere autofabrikanten die ook gesjoemeld hebben, zoals Mercedes-Benz, Renault en Stellantis (fabrikant van onder andere Citroën, Peugeot en Opel). De rechter heeft de Stichting Car Claim in april ontvankelijk verklaard in de zaken tegen Renault, Dacia en Mercedes. Dat betekent dat deze zaken nu inhoudelijk behandeld gaan worden. 
Samen met de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) gaat Claimservice ook procederen tegen Fiat, die campers van verschillende merken voorzag van een Fiat Ducato motor. Ook deze campers vallen onder de noemer sjoemeldiesel. 
Ten slotte gaan ook de rechtszaken door tegen Volkswagen (waaronder ook Audi, Seat en Skoda vallen). Dit doet de Claimservice in samenwerking met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES).

Kan ik nog meedoen?

Je kunt je aanmelden als je een sjoemeldiesel hebt of hebt gehad. Je kunt dit nagaan met een kentekencheck op Claimservice.nl. Consumentenbond Claimservice vertegenwoordigt 72 duizend gedupeerden.

iPhoneclaim

In 2017 en 2018 heeft Apple updates verspreid die slecht waren voor de prestaties van de batterij en de snelheid van verschillende modellen. Veel iPhone-bezitters kochten daarom eerder een nieuw toestel dan ze eigenlijk van plan waren. In de Verenigde Staten heeft Apple een schikking getroffen met gedupeerde consumenten. Deze claim loopt uitsluitend bij ConsumentenClaim die ook voor Nederlandse consumenten een schadevergoeding eist, desnoods via de rechter.

Wat levert het op?

De compensatie kan oplopen tot honderd euro per toestel. Hoe nieuwer het toestel, hoe hoger de schadevergoeding.

Kan ik me nog aanmelden?

Je kunt je aanmelden als je in de periode 2017 en 2018 een iPhones had uit dit rijtje: iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus, eerste generatie SE. Al meer dan 10.000 mensen doen mee.

Privacyclaims

Facebook, TikTok en Google maken structureel misbruik van de data van hun gebruikers. Ze verkopen persoonsgegevens aan adverteerders, zonder hun gebruikers daarover te informeren. Al eerder kregen deze bedrijven hoge boetes opgelegd voor het illegaal delen van gebruikersgegevens. De Consumentenbond Claimservice voert rechtszaken tegen alle drie de bedrijven, samen met de Data Privacy Stichting voor de Facebook-claim, met de Stichting Bescherming Privacybelangen voor de Google-claim en de Stichting Take Back Your Privacy voor de TikTok-claim .

Wat levert het op?

Van Meta, het moederbedrijf van Facebook, wordt per gebruiker 750 euro schadevergoeding gevraagd. Voor het illegaal doorgeven van gegevens naar de Verenigde Staten wordt 500 euro schadevergoeding gevraagd. Maar het belangrijkste doel is dat de internetreuzen stoppen met het schenden van de privacy van hun gebruikers.

Kan ik me nog aanmelden?

Ja. Aanmelden voor de Facebook-claim kan als je tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 gebruiker bent geweest van deze dienst. Aanmelden voor de Google-claim kan als je na 1 maart 2012 producten of diensten van Google hebt gebruikt. De TikTok-claim richt zich vooral op kinderen die na 25 mei 2018 TikTok hebben gebruikt.

Wat is Consumentenbond Claimservice?

Consumentenbond Claimservice is een samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en massaclaimspecialist ConsumentenClaim. Daarnaast werken deze partijen samen met andere belangenorganisaties, zoals Vereniging Woekerpolis.nl, Stichting Car Claim en de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES). 

Auteur