Mijn bestelling is zogenaamd bezorgd, maar ik heb niets ontvangen. Wat nu?

Vrouw is boos, kijkt op haar telefoon in de woonkamer
Getty Images

Onlangs heb ik via een website een stofzuiger besteld en vooraf ­betaald (€150). Het bedrijf liet weten op welke dag en rond welke tijd het pakket bezorgd zou worden. Om 19 uur keek ik op mijn ­telefoon en zag ik een nieuwe melding: het pakket zou om 17.25 uur ­bezorgd zijn. Maar er is niets ­bezorgd. Ik was thuis, niemand heeft aangebeld en bij de buren is het ook niet ­afgegeven. Wat nu?

Angela Schilling, namens ACM Consuwijzer:

De verkoper is verantwoordelijk voor een goede verzending en aflevering van het product. Schakelt de verkoper een bezorgdienst in en gaat er daarbij iets mis? Dan moet u de verkoper hierop aanspreken. Het is aan de verkoper om bij de bezorgdienst uit te zoeken wat er is misgegaan. Zegt de verkoper (of de bezorgdienst) dat het product wél aan u is afgeleverd? Dan moet de ver­koper dit bewijzen.

Verder geldt: u hebt nog steeds recht op levering van de stofzuiger. Schrijf de verkoper een e-mail of brief waarin u aangeeft dat u de stofzuiger niet hebt ontvangen. En dat de verkoper daarvoor verantwoordelijk is. Vraag de verkoper om vóór een door u bepaalde (haalbare) datum te ­leveren. Hebt u de stofzuiger daarna nog steeds niet ontvangen, dan kunt u de koop alsnog ontbinden. U hebt dan recht op uw geld terug.

Auteur