Niet-geleverde scooter vergoed via creditcard

Creditcardmaatschappij ICS moet een scooter vergoeden die met een ICS-creditcard is betaald, maar nooit is geleverd. De consument kan in zo'n geval een beroep doen op de aflevergarantie van ICS.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. Een consument koopt eind 2019 via een website een scooter en betaalt deze met zijn Bijenkorf Creditcard van ICS. De scooter wordt niet geleverd. De consument ontdekt dat het btw-nummer van een ander bedrijf is, zodat er mogelijk fraude in het spel is. In januari doet hij een beroep op de aflevergarantie van ICS en vraagt hij zijn geld terug. ICS betaalt, maar komt hierop enkele weken later terug. Er lijkt sprake van oplichting te zijn en hiertegen biedt de aflevergarantie geen dekking. Het geld is ook niet rechtstreeks betaald aan de verkoper. Bovendien kan de consument niet aantonen dat hij de scooter heeft besteld, wat de afleverdatum is en dat de scooter niet geleverd is. De consument is het daar niet mee eens en stapt naar het Kifid.

Oplichting

Bij het Kifid draait het om de voorwaarden. De klant krijgt bij niet-levering zijn geld terug als is voldaan aan de voorwaarden. Volgens ICS geldt de aflevergarantie niet bij oplichting, maar dat staat niet vermeld in de voorwaarden, aldus de Geschillencommissie. De consument heeft een mailtje van de verkoper waarin staat dat de scooter geleverd zou worden. Dat is voor de Geschillencommissie voldoende bewijs dat de scooter daadwerkelijk besteld is en dat deze niet is geleverd. De consument heeft dus terecht een beroep gedaan op de aflevergarantie. ICS moet de aankoopprijs van 959 euro vergoeden.

Bron(nen):