PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Rechten vliegtuigpassagiers massaal genegeerd

Vliegtuigpassagiers in de EU krijgen zelden de zorg of compensatie waar zij recht op hebben bij vertraging of annulering van een vlucht. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van consumentenorganisaties waarbij passagiers uit acht landen werden ondervraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat een op de vier vluchten met vertraging aankomt en dat een op de tien passagiers zijn bagage verliest. Zes procent van de vluchten heeft een vertraging van meer dan twee uur. Luchtvaartmaatschappijen moeten in dat geval bijstand verlenen, bijvoorbeeld door het aanbieden van drank en voeding. Slechts in 46 procent van de gevallen gebeurde dit. Bij een vertraging van meer dan drie uur hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. In driekwart van de gevallen gebeurde dit niet. Tien procent van de passagiers met een vertraagde vlucht leden financiële schade. In ruim de helft van de gevallen was het verloren bedrag meer dan honderd euro. Er is geen wetgeving die consumenten tegen dergelijke schade beschermt.

Informatieplicht

Op papier zijn de rechten van vliegtuigpassagiers onlangs verder uitgebreid door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Bij annulering van een vlucht is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor het informeren van de passagiers. Doet de maatschappij dat niet uiterlijk twee weken voor vertrek, dan heeft de passagier recht op zeshonderd euro compensatie. Het is daarbij niet voldoende als de luchtvaartmaatschappij alleen het reisbureau inlicht. Er moet contact worden opgenomen met de passagier.

Bron: www.eccnederland.nl