Steeds gebeld ondanks bel-me-niet-register: hoe kan dat?

Ondanks een inschrijving in het bel-niet-register klaagt 87 procent van de consumenten gebeld te worden door telefonische verkopers van bedrijven waar ze geen klant zijn. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenprogramma Radar onder leden van het Radar Testpanel.

Bel-me-niet

Wanneer u in het bel-me-niet-register staat ingeschreven, mag u niet gebeld worden door bedrijven waar u geen klant van bent. Wanneer u nog niet ingeschreven bent moet een telemarketeer u aan het einde van het gesprek wijzen op het register en een bandje starten waarna u zich direct kan inschrijven. Er ligt een wetsvoorstel waardoor bedrijven pas mogen bellen wanneer u daar toestemming voor hebt gegeven. Die wet wordt naar verwachting in 2020 ingevoerd.

Geen garantie

Het register biedt u geen garantie dat telemarketeers u nooit meer bellen. Volgens de huidige wetgeving mogen bedrijven waar u klant bent of klant bent geweest u bellen met een nieuwe aanbieding. Dat heet een ‘warm contact’. Ook in het nieuwe wetsvoorstel mogen bedrijven ‘warme contacten’ blijven bellen.

Recht van verzet

Om ook bij deze bedrijven van de bellijst te verdwijnen, kunt u gebruik maken van het ‘recht van verzet’. Wanneer u in het gesprek aangeeft een toekomstig telefoontje niet op prijs te stellen, moet de verkoper dit meteen regelen. Het belverbod geldt dan alleen voor dit bedrijf.

Staat u nog niet in het bel-me-niet-register? U kunt zich online aanmelden. De verwerkingstijd is maximaal twee weken.

Bronnen: NPO Radio 1 / Radar