Vakantie onzeker? Wacht met betalen!

Wie een zomervakantie heeft geboekt en een deel heeft aanbetaald, moet de komende tijd het restantbedrag betalen. Als de kans groot is dat de vakantie niet doorgaat dan mag u wachten met betalen tot er meer duidelijkheid is.

Dat adviseert het Europees Consumenten Centrum (ECC). Bij het boeken van een pakketreis gaat u akkoord met de reisovereenkomst en de betalingsvoorwaarden van de reisorganisator. De reisorganisator is verplicht de vakantie uit te voeren zoals afgesproken en de vakantieganger moet de betalingen voldoen. In de regel is er eerst een aanbetaling en zes weken voor vertrek is de rest verschuldigd. Is er op dat moment nog geen reden om aan te nemen dat de vakantie niet kan doorgaan, dan gelden de betalingsvoorwaarden en moet de vakantieganger de restantbetaling voldoen.

Is de kans groot dat de vakantie niet doorgaat op het moment van de restbetaling, bijvoorbeeld vanwege een inreisverbod, dan mag u wachten met betalen totdat er duidelijkheid is. Verzoek de reisorganisatie om de betaaltermijn op te schorten naar ongeveer twee tot drie weken voor vertrek. U kunt een e-mail of brief sturen waarin u uitlegt waarom u wacht met betalen. Dit kan alleen als u een goede reden hebt om aan te nemen dat de vakantie niet kan doorgaan. Het ECC heeft hiervoor een voorbeeldbrief.

Annuleren

Mocht de reisorganisator zelf de reis annuleren, dan hoeft u de restantbetaling niet te voldoen. De aanbetaling krijgt u terug. Als alternatief voor terugbetaling kunt u ook de reis omboeken naar een later moment of een corona-voucher accepteren.

Als u zelf uw vakantie annuleert, betaalt u meestal annuleringskosten. Hoe dichterbij de vertrekdatum dit gebeurt, des te hoger de annuleringskosten. Als u kunt aantonen dat de situatie op uw vakantiebestemming onveilig is, wat bijvoorbeeld blijkt uit een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, kunt u kosteloos annuleren. Datzelfde geldt als essentiële onderdelen van de vakantie niet door kunnen gaan.

Bron(nen):