Verbod op ongevraagde telefonische verkoop

Vanaf 1 juli mogen bedrijven en organisaties consumenten alleen nog maar bellen als de consument hier vooraf toestemming voor heeft gegeven. Het Bel-me-niet Register verdwijnt hierdoor. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet.

Een andere wijziging is dat bedrijven en organisaties verplicht zijn hun telefoonnummer te tonen. Anoniem bellen mag niet meer. Ook voor telemarketing naar bestaande en oude klanten komt een beperking. Bedrijven mogen maximaal nog drie jaar bellen als de consument geen klant meer is.

Recht van verzet

In alle gevallen kan een consument tijdens een gesprek het 'recht van verzet' inroepen. Het is voldoende om te zeggen: “ik wil dat u mij niet meer belt.”. Het bedrijf mag dan niet nog eens bellen. Een bedrijf moet dit recht ook actief tijdens ieder gesprek aanbieden. De consument heeft dus de touwtjes in handen over de telefoontjes die hij krijgt. Bij ieder gesprek kan hij zijn toestemming weer intrekken. De nieuwe regels gelden ook voor buitenlandse bedrijven.
Wie iets koopt of een contract afsluit met een verkopen en gegevens achterlaat, geef het bedrijf automatisch toestemming om te bellen. Dat is ook het geval als een consument een telefoonnummer op een formulier invult bij een bedrijf waar hij geen klant is. Via het recht van verzet is dit altijd weer terug te draaien.

Klagen

De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op de nieuwe regels. Consumenten kunnen klachten over ongewenste telefoontjes indienen bij Consuwijzer. De bewijslast is hierbij omgekeerd: Een bedrijf dat belt moet aan de ACM kunnen aantonen dat hij mocht bellen en dat hij recht van verzet heeft aangeboden. Het is dus niet de consument die hoeft aan te tonen dat een bedrijf fout zit.

Bron: www.juridischloket.nl