
Consumenten melden jaarlijks duizenden gevallen van verkopers van consumentenelektronica en witgoed die garantiekwesties slecht afhandelen. Zo moeten consumenten vaak onterechte kosten betalen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd en krijgen ze niet waar ze recht op hebben.
Naar aanleiding van deze klachten heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verkopers van consumentenelektronica en witgoed op de vingers getikt. De ACM eist dat deze winkeliers de garantieregels beter gaan naleven. Gebeurt dit niet, dan kan de ACM boetes uitdelen.
Veel verkopers gaan er ten onrechte vanuit dat het recht op garantie verloopt na twee jaar. Consumenten die zich op garantie beroepen, lopen daardoor tegen allerlei problemen aan. In werkelijkheid hebben consumenten recht op een goed werkend product voor zolang je dat mag verwachten.
Een ander probleem is dat winkeliers voor garantie naar de fabrikant verwijzen, hoewel de verkoper wettelijk gezien verantwoordelijk is voor de afhandeling. Ook mag de verkoper gaan voorrijkosten of administratiekosten rekenen als de reparatie binnen de wettelijke garantie valt.
Consumenten kunnen op Consuwijzer een overzicht van hun rechten vinden als zij iets kopen en dat vervolgens kapot gaat.