9 keer gezonde gewrichten

Bescherm ze tegen stijfheid en pijn

Een gewricht is het punt waar twee of meer botten met elkaar verbonden zijn. Ze zorgen ervoor dat je soepele bewegingen kunt maken. Gezonde mensen beschouwen goed werkende gewrichten meestal als vanzelfsprekend, maar door ziekte of ouderdom kunnen ze worden aangetast. Lief zijn voor uw gewrichten is altijd belangrijk, maar dat geldt zeker als ze pijnlijk zijn.

1. Blijf bewegen

Hoe meer u beweegt, des te minder stijf zullen uw gewrichten zijn. Zorg tijdens het lezen, televisie kijken en werken dat u vaak van positie verandert. Neem korte pauzes en beweeg! Voor de gewrichten geldt heel sterk ‘use it or lose it’: als u ze weinig gebruikt zullen eventuele klachten erger worden.

2. Bescherm je gewrichten

Een val of blessure kan flinke schade aan de gewrichten veroorzaken. Draag dus elleboog- en kniebeschermers bij sporten als skaten. Heeft u al last van uw gewrichten? Kies dan tijdens het sporten voor een brace.

3. Ga voor een gezond gewicht

Als u te zwaar bent, moeten de gewrichten harder werken. Bij pijnlijke gewrichten kan het dus zeker helpen om een paar kilo af te vallen. Alle beetjes helpen: de belasting van uw knieën, heupen en rug neemt al snel af.

4. Sport op lage intensiteit

Wandelen, fietsen, zwemmen. Het zijn allemaal sporten die goed zijn voor de gewrichten. Als u op hoge intensiteit of schokkend beweegt, neemt de kans op gewrichtsblessures toe. Lichte krachttraining is ook belangrijk: hiermee kunt u de spieren rondom de gewrichten versterken. Heeft u al artritis? Overleg dan eerst met een arts of fysiotherapeut.

5. Versterk je core

Sterke buik- en rugspieren zijn belangrijk voor een goede stabiliteit. Hoe meer stabiliteit u heeft, des te kleiner is de kans op schade aan de gewrichten als gevolg van een val. Het is dus belangrijk om core-training toe te voegen aan uw wekelijkse work out.

6. Eet vis

Omega-3-vetzuren uit vette vis zoals zalm en makreel kunnen helpen om de gewrichten gezond te houden. Daarbij vermindert het ontstekingen die gewrichtspijn en gevoeligheid kunnen veroorzaken. Als u niet van vis houdt, kunt u ook visoliecapsules slikken. Sommige mensen hebben ook baat bij glucosamine.

7. Zorg voor een goede houding

Rechtop staan, netjes zitten, een goede houding beschermt al uw gewrichten. Van de nek tot de knieën. Zorg dus dat uw werkplek goed is afgesteld. Met wandelen en zwemmen kunt u uw houding verbeteren. Bij snelwandelen moeten de spieren harder werken om goed rechtop te blijven.

Denk als u staat aan een denkbeeldig touwtje dat u vanaf de kruin rechtop trekt. Oren, schouders, heupen, knieën en enkels moeten in een rechte lijn zijn. Op die manier zorgen de spieren en botten ervoor dat er zo min mogelijk spanning staat op uw gewrichten.

8. Koel pijnlijke gewrichten

IJs is een natuurlijke pijnstiller. Zeker bij gewrichtsklachten kan ijs uitkomst bieden. Het vermindert eventuele zwelling als u er zo snel mogelijk mee begint. U kunt het koelen met ijs eventueel ieder half uur herhalen, maar koel zeker niet langer dan 20 tot 30 minuten na elkaar. Heeft u geen coldpack of ijs, houd uw gewrichten dan onder de koude kraan of gebruik een pak groenten uit de vriezer.

9. Ontspan regelmatig

Een lekker warm bad of een douche kunnen wonderen doen voor de gewrichten. Datzelfde geldt voor een massage. U laten masseren is natuurlijk het lekkerst, maar ook zelf kunt u uw gewrichten verwennen. Sommige mensen knappen op van een (infrarood)sauna.