Altijd een vergoeding bij instapweigering

Getty Images

Een luchtvaartmaatschappij moet een vergoeding betalen als zij een passagier weigert zonder goede reden. Dit geldt ook als de passagier vooraf is geïnformeerd. De passagier hoeft zich niet te melden bij de incheckbalie om de vergoeding te claimen.

Dat blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Een passagier wilde vliegen van Frankfurt naar Madrid en weer terug. Een dag voor vertrek bleek het inchecken niet mogelijk. Luchtvaartmaatschappij LATAM Airlines vertelde haar dat ze was omgeboekt naar een vlucht die een dag eerder al was vertrokken. De vrouw was hierover niet geïnformeerd en was logischerwijze niet komen opdagen. LATAM annuleerde daarop ook haar retourvlucht.

De vrouw eiste een vergoeding voor deze instapweigering. LATAM weigerde omdat de passagier meer dan twee weken voor vertrek op de hoogte was gesteld. De zaak kwam bij het Europese Hof en die oordeelde dat een luchtvaartmaatschappij altijd moet betalen bij een instapweigering. Het is ook niet nodig dat de passagier zich meldt bij de incheckbalie, dat is een onnodige formaliteit. Overigens ligt het bij annulering anders: als een passagier meer dan twee weken voor vertrek over de annulering wordt geïnformeerd is er geen recht op vergoeding. Voor instapweigering geldt deze periode niet.

Auteur