Klanten krijgen geld terug voor telefoonabonnement

Getty Images

ConsumentenClaim, een massaclaimorganisatie, stelt dat duizenden telefoonabonnementen jarenlang te duur zijn geweest. Het gaat dan om abonnementen met een 'gratis' toestel.

Uitspraak

Abonnementen waarbij de belkosten en de prijs van het toestel niet zijn uitgesplits, zijn naar de letter wet eigenlijk een gedeeltelijke lening. Dat blijkt uit een uitspraak van de Hoge Raad. De toestelprijs wordt dan gedurende de looptijd 'afgelost'. Telefoonproviders hebben jaren lang dit niet duidelijk gemaakt aan hun klanten en daarmee de wet overtreden.

Doordat telefoonproviders niet hebben verteld voor welk bedrag de consument een lening afsloot, kunnen klanten nu de overeenkomst wat betreft het krediet vernietigen. De telefoonprovider moet dan alle betaalde kosten voor de telefoon terugbetalen. De klant moet de telefoon teruggeven, maar volgens de Hoge Raad mag dit de telefoon zijn in de staat zoals die op dat moment verkeert. 

Consumenten die door het afsluiten van een telefoonabonnement in financiële problemen zijn gekomen, kunnen een beroep doen op de uitspraak. Maar volgens ConsumentenClaim ook consumenten die na afloop van de verplichte contractduur nog de volle prijs betalen.



Meer info?

ConsumentenClaim onderzoekt nog op welke telefoonabonnementen de uitspraak van toepassing is en welke klantgroepen daar nog meer van kunnen profiteren. Geïnteresseerden kunnen zich gratis registreren op de website van ConsumentenClaim. Zij ontvangen dan nadere informatie over de gevolgen van de uitspraak en voorbeeldbrieven die aan de telefoonprovider gestuurd kunnen worden. De meeste telefoonproviders vermelden tegenwoordig volgens ConsumentenClaim bij het aanbieden van abonnementen de kosten van de telefoon.

Auteur