Meer garantie dan je denkt

Getty Images

Consumenten hebben bij garantie meer rechten dan ze zelf denken. Er zijn op dit gebied nog veel vragen en misvattingen. Dit blijkt uit meldingen en klachten die ConsuWijzer heeft ontvangen.

ConsuWijzer benoemt drie garantiefeiten die veel consumenten niet kennen. De eerste is dat de verkoper altijd het aanspreekpunt is. De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen. In de tweede plaats heb je altijd recht op een goed product, ook zonder garantie. Geven fabrikant of winkelier garantie, dan is dat extra. Derde onbekende feit is dat de consument de eerste zes maanden sterk staat. De verkoper moet namelijk aantonen dat de consument het product niet goed heeft gebruikt. Uitgangspunt is dat een product moet voldoen aan de verwachtingen bij normaal gebruik. Is dat niet zo, dan is de verkoper verplicht een passende oplossing te vinden. Dat kan een gratis reparatie zijn of een nieuw product.

Meldingen

Bij ConsuWijzer zijn de eerste helft van het jaar ongeveer 29.000 meldingen binnen gekomen. De meest voorkomende is het recht op garantie bij een ondeugdelijk product of ondeugdelijke dienst. Rekeningen en betalen komt op een tweede plaats. Op de derde plaats staat wervingsmethoden en reclames, inclusief het Bel-me-niet-register. Branches met de meeste meldingen zijn telecom, energiebedrijven en detailhandel elektronica en huishoudelijke apparaten.

Auteur 
Bron 
  • Geld & Recht