Overheid moet vliegtuigvouchers garanderen

Bij een vluchtannulering door het coronavirus mag een luchtvaartmaatschappij passagiers tijdelijk een reisvoucher aanbieden. Dit als alternatief voor het omboeken van de vlucht of terugbetalen van de ticketprijs. Hoewel dit in strijd is met Europese regels, staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dit initiatief toe. De Consumentenbond wil dat de overheid garant staat voor de vouchers, zodat passagiers niet met lege handen komen te staan bij een faillissement van een luchtvaartmaatschappij. 

De reisvoucher is in het leven geroepen omdat het bijna onmogelijk is een omboeking aan te bieden. Daarnaast hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen onvoldoende geld in kas om op korte termijn honderdduizenden tickets terug te betalen. De voucher is een manier om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen failliet gaan. De reisvoucher is maximaal twaalf maanden geldig en voor de einddatum kan de reiziger een nieuwe vlucht boeken. De waarde van de voucher is het bedrag dat is betaald voor het ticket. Wie een voucher heeft geaccepteerd, maar er geen gebruik van maakt, krijgt alsnog zijn geld terug. 

Reizigers zijn niet verplicht de voucher te accepteren. Wie weigert heeft recht op terugbetaling van de ticketprijs. 

Pakketreizen

Reizigers die een pakketreis hebben geboekt, dat is een reis plus accommodatie, krijgen ook een voucher aangeboden. Dit is een initiatief van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) in samenwerking met de ANVR. Het initiatief wordt gesteund door de ACM en het ministerie van Economische Zaken.

Doordat het initiatief van de SGR komt, is het tegoed van de corona-voucher gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Bij een faillissement van de reisorganisatie krijgt de vakantieganger het geld terug van het garantiefonds. Wie met de voucher een nieuwe reis boekt die goedkoper is dan de waarde van de voucher, krijgt het verschil terug. Bij een duurdere vakantie moet de vakantieganger bijbetalen. Een vakantieganger die een voucher heeft geaccepteerd, maar er bij nader inzien geen gebruik van wil maken, heeft recht op  terugbetaling. Dit kan vanaf zes maanden na acceptatie van de voucher. 

De Europese Commissie staat achter dit initiatief van de reisbranche. De Commissie heeft een richtlijn opgesteld met voorwaarden, onder andere dat vakantiegangers bescherming krijgen bij een faillissement. Het SGR-voucher voldoet aan deze richtlijn. 

Bron: Consumentenbond