Uitspraak: meteen vergoeding vragen voor vertraagde koffers

De passagier is het hier niet mee eens en stapt naar de Duitse rechter

Bagage veel te grote koffer
Getty Images

Luchtvaartpassagiers van wie de bagage is vertraagd, kunnen meteen een vergoeding vragen bij de luchtvaartmaatschappij om vervangende spullen te kopen. Een passagier hoeft niet te wachten totdat de vertraagde bagage boven water is.

Dat blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, aldus het Europees Consumenten Centrum. In december 2021 vliegt een passagier met Iberia van Frankfurt naar Panama City. Zijn bagage komt niet aan en direct laat hij Iberia weten dat hij zijn reis een paar dagen uitstelt. Hij wil voor de nieuwe vertrekdatum een reactie, omdat hij anders nieuwe spullen moet kopen. Aangezien Iberia niet reageert, koopt hij vervangende spullen. Pas twee dagen later komt zijn bagage aan in Panama City.

Na zijn reis vraagt hij Iberia de kosten te vergoeden. De luchtvaartmaatschappij wijst dit af, omdat een passagier schade pas kan melden nadat de bagage is teruggegeven. Pas dan staat de schade vast, volgens Iberia.

De passagier is het hier niet mee eens en stapt naar de Duitse rechter. Die vraagt advies aan het Europese Hof. Het enige dat volgens het Hof op papier staat, is dat een passagier vermiste bagage moet melden binnen uiterlijk 21 dagen na ontvangst van de bagage. Zodra bekend is dat de bagage is vertraagd, mag hij de schade dus al melden. Hij hoeft niet te wachten tot hij de bagage terugkrijgt.

De zaak ligt nu weer bij de Duitse rechter. Die moet beslissen of Iberia de kosten van vervangende spullen moet terugbetalen aan de passagier.

Auteur