Advies: meteen klagen bij schimmel in huurwoning

Steeds meer huurders hebben last van schimmel, lekkages en vocht

Vrouw met bril aan de telefoon
Getty Images

Steeds meer huurders hebben last van schimmel, lekkages en vocht. Huurder zijn dan verplicht de schade te beperken door goed te ventileren en de gebreken direct te melden bij de verhuurder. Als de verhuurder niet met een oplossing komt, kan de huurder naar de Huurcommissie stappen en vragen om een onafhankelijke uitspraak.

In 2024 zijn meer dan 18.500 huurders en verhuurders naar de Huurcommissie gestapt. Dat is dertig procent meer dan in 2023. Vooral het aantal zaken over onderhoudsgebreken steeg flink. Het waren er 5.800 in 2024, vergeleken met 2022 is dat bijna vijftig procent meer. In deze zaken kregen woningcorporaties in veertig procent van de gevallen gelijk, particuliere verhuurders in 33 procent. Huurders kregen dus in de meerheid van de onderhoudszaken gelijk.

Bij de zaken over onderhoud speelde in bijna een derde van de gevallen schimmel een rol. Uit cijfers van de vijf grote steden blijkt dat huurders in bijna driekwart (72 procent) van deze gevallen gelijk kregen. In de praktijk houdt de Huurcommissie bij zijn oordeel vaak rekening met de ernst van de gebreken en de inspanningen van verhuurder en huurder om de problemen op te lossen. Huurders hebben bij zulke klachten de plicht om de schade te beperken en om mee te werken aan het uitvoeren van het herstel. Verhuurders moeten aantonen dat ze stappen hebben genomen om de gebreken te verhelpen.

De Huurcommissie kan een verhuurder niet dwingen om de klachten te herstellen. Wel kan de Huurcommissie de huurprijs tijdelijk verlagen tot het gebrek is verholpen. Bij ernstige schimmel kan die verlaging oplopen tot zeventig procent.

 

 

 

Auteur