Zes feiten en fabels over de zelfscankassa

Feiten en fabels over de zelfscankassa

Vrouw rekent bananen af bij de zelfscankassa
Getty Images

Zelfscankassa's bieden gemak en snelheid, maar ook de nodige vragen en twijfels. Is er een geheime camera die ons in de gaten houdt? En wat als u vergeet iets af te rekenen? Wij geven het antwoord in dit artikel.

1. De selectie voor controle is niet willekeurig

Feit of fabel? Feit.

Veel mensen denken dat de selectie voor een controle bij de zelfscankassa willekeurig is, maar dat is niet helemaal waar. De controle wordt meestal aangestuurd door software die op basis van diverse factoren bepaalt of een klant gecontroleerd moet worden. Dit kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op het aantal artikelen, het type producten of zelfs het aankoopgedrag in het verleden. Echter, er is geen camera die uw uiterlijk controleert. Er vindt geen enkele selectie plaats op zaken als afkomst, huidskleur, religieuze overtuiging of geslacht - dat mag wettelijk gezien niet. Ook de medewerkers die bij de zelfscankassa hulp aanbieden, hebben gelukkig geen geheime knop in hun broekzak waarmee ze u kunnen aanmerken als verdachte omdat uw gezicht hen niet bevalt.

2. Vergeten af te rekenen is gelijk aan diefstal

Feit of fabel? Fabel.

Stel, u vergeet per ongeluk een artikel af te rekenen. Veel mensen denken dat ze dan direct als dief worden behandeld. In werkelijkheid loopt het niet zo'n vaart. Supermarkten begrijpen dat mensen fouten maken en zullen in de meeste gevallen begrip tonen, vooral als het om een klein bedrag gaat. Heeft u daarnaast 10 andere artikelen netjes afgerekend, dan is er meestal geen vuiltje aan de lucht. Maar dat betekent niet dat u niet voorzichtig moet zijn; het blijft belangrijk om uw boodschappen goed te scannen. En vier artikelen ''per ongeluk'' niet scannen is natuurlijk wel erg verdacht. Uitbaters van supermarkten klagen regelmatig over een toename van diefstal sinds de introductie van de zelfscankassa.

3. Zelfscankassa's zijn sneller dan reguliere kassa's

Feit of fabel? Feit.

Voor veel klanten zijn zelfscankassa's inderdaad sneller. U kunt uw boodschappen zelf scannen en betalen zonder te wachten op een kassière. Echter, als er een probleem optreedt, kan het juist langer duren door de extra stappen die nodig zijn om het op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan een vastlopende pinautomaat. Dus, voor een vlotte ervaring blijft het belangrijk om goed op te letten bij het scannen.

Bananen afrekenen bij de zelfscankassa
Getty Images

4. Er is geen toezicht op de zelfscankassa's

Feit of fabel? Fabel.

Hoewel u misschien het idee heeft dat de zelfscankassa's anoniem zijn, is er in werkelijkheid wel degelijk toezicht. Veel supermarkten gebruiken camera's en andere technologie om te monitoren wat er gebeurt bij de kassa's. Dit helpt niet alleen om diefstal te voorkomen, maar ook om eventuele fouten te corrigeren. Deze beelden worden niet gebruikt om u te beoordelen op uw uiterlijk.

5. Zelfscankassa's zijn goedkoper voor de supermarkt

Feit of fabel? Feit.

Hoewel het wordt gebracht als 'vooruitgang', kunnen we er niet omheen dat het voor supermarkten simpelweg goedkoper is om zelfscankassa's te installeren. Ze hebben minder personeel nodig aan de kassa's, wat kan leiden tot lagere operationele kosten. Dit voordeel kan echter niet altijd worden doorgegeven aan de klant in de vorm van lagere prijzen. En gelukkig hebben de meeste supermarkten nog wel een ouderwetse loopband met carriere, voor mensen die de zelfscankassa maar niets vinden.

6. U moet altijd een bon bewaren

Feit of fabel? Feit.

Het is verstandig om altijd uw bon te bewaren na het afrekenen bij een zelfscankassa. Dit kan van pas komen als er problemen zijn met uw artikelen of als u een terugbetaling wilt aanvragen. Bovendien kan het helpen om misverstanden te voorkomen als er een vraag is over uw aankoop. Hoewel zelfscankassa's ontworpen zijn om efficiënt te werken, zijn ze niet foutloos. Er kunnen altijd technische storingen optreden of fouten bij het scannen. Het is dus belangrijk om alert te blijven en uw bonnetjes goed te controleren.

Maakt u vaak gebruik van de zelfscankassa?

Maakt u graag gebruik van de zelfscankassa?

Keuzen
Auteur 

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Reacties

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen dan wel kunnen doorverwijzen bij het volgende probleem.

Ik word bij de zelfscan kassa van supermarkt Plus, Burghardt vd Berghstraat, Nijmegen, voortdurend gecontroleerd. En dat in ongeveer 90 % van de keren dat ik daar boodschappen doe. Blijkbaar zijn de algoritmes zodanig ingesteld dat ze er mij iedere keer weten uit te vissen.
Ik kom hier al meer dan 25 jaar in deze winkel en Ik kom er gemiddeld twee å drie keer per week. En ik heb nog nooit iets meegenomen zonder te betalen.
Ik heb geklaagd bij het personeel en ook bij de manager, maar die verschuilen zich achter “de computer die het allemaal doet”, en dat het allemaal berust op toeval berust. Dat laatste klopt dus niet.
Op de website van Plus is geen e-mail adres te vinden voor het indienen van deze en vergelijkbare klachten.
Het komt ook nog wel eens voor dat er geen personeel in de buurt is dat mag of kan scannen. Er moet dan weer iemand worden gezocht die wel over de juiste vaardigheden beschikt. Dat duurt dan weer een minuut of vijf of langer. Als klant moet je daar maar ongevraagd mee instemmen.

Nu kan er tijdens het scannen altijd wel iets onbedoeld misgaan. En hoe vaker je een steekproef moet ondergaan, hoe groter natuurlijk de kans wordt dat ze je ergens op kunnen pakken.
Ik las zonet een verhaal van een vrouw die vergat een pak rijst te scannen. Dus werd er politie erbij geroepen en ander juridisch gedonder. Dus zonder risico zijn die steekproeven allemaal niet.

Nu vraag ik me af, of het voor de Plus wel zo zinvol is om zich zo volledig op een enkel individu te concentreren.
Dezin om te jatten zou me al vergaan bij de kans steekproef van bijvoorbeeld 20 %.
95%, zoals in mijn geval is een absolute overkill.
En dat gaat ten koste van de capaciteit om achter de echte winkeldieven aan te gaan.

Met vriendelijke groeten,

Martin van Els,