Voedzaam troosteten

Verstandige keuzes

Moe, somber of verdrietig? De verleiding is groot om met een zak chips, bak ijs of koektrommel op de bank te gaan zitten. Eet liever de volgende producten, want die kunnen echt wat doen aan uw stemming.

Rillerig? Drink gemberthee

Koud en rillerig, het gevoel dat er een griepje zit aan te komen? Drink gemberthee. Gember staat bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen, het gunstige effect op de spijsvertering en zijn werking tegen misselijkheid. De prikkelende smaak zorgt, zeker in thee, voor een verwarmend effect. Het is natuurlijk de vraag of het drinken van thee hetzelfde effect heeft als het eten van gember, maar het is de moeite van het proberen waard.

Moe? Eet een volkorentosti

Veel mensen zijn geneigd om vermoeidheid weg te eten met een snelle suikerstoot, zoals een gevulde reep, glas cola of hand dropjes. Suiker zorgt inderdaad voor een snelle stijging van het glucosegehalte in het bloed en daarmee voor nieuwe energie. Maar die suiker verdwijnt weer snel uit de bloedbaan, waarna het energiepeil net zo snel afneemt. Voor u het weet ontstaat een vicieuze cirkel waarin u steeds opnieuw snoept voor een nieuwe energiestoot.

Beter is het iets te eten dat zorgt voor een langzame stijging van het bloedsuikergehalte, waardoor het energieniveau langer op peil blijft. Zoals volkorenbrood. Het mooie is dat in volkorenbrood vitamine B1 zit. Die is nodig voor de omzetting van suikers en andere koolhydraten in energie voor ons lichaam. In suikerrijke producten zit die vitamine nauwelijks. Vooral graanproducten en varkensvlees bevatten veel vitamine B1. Een gebrek aan B-vitamines leidt tot vermoeidheid en lusteloosheid. Ham op die tosti dus!

Verdrietig? Eet chocolade

Er is een geldige reden om naar chocolade te grijpen als u in een verdrietige bui bent. Chocolade bevat namelijk tryptofaan, een aminozuur dat in het lichaam wordt omgezet in serotonine, het geluksstofje in de hersenen. Tryptofaan kan ook worden omgezet in melatonine, het stofje dat bijdraagt aan een goede nachtrust.

Bittere chocolade is bovendien rijk aan magnesium, een mineraal dat mede verantwoordelijk is voor de vorming van serotonine. Last but not least geeft chocolade bij de meeste mensen een gevoel van verwennerij en van troost, waardoor de stemming verbetert. Geniet dus van een stukje chocolade en voel u daarna vooral niet schuldig. Want dat zou het effect weer bederven.

Somber? Eet gegrilde zalm

Vette vis, zoals zalm, sardines en makreel, bevat omega-3-vetzuren, een belangrijke bouwstof voor de hersenen. Vis wordt aanbevolen als het beste voedsel voor het brein en wetenschappelijk onderzoek laat zien dat depressies minder vaak voorkomen bij mensen die geregeld vis eten. Bovendien bevat vette vis van nature vitamine D, en een tekort daaraan wordt in verband gebracht met depressie en sombere gevoelens.

Vitamine D wordt in de zomermaanden onder invloed van zonlicht aangemaakt in de huid, maar in de donkere wintermaanden is er nauwelijks tot geen productie. Dat kan leiden tot de beruchte ‘winterblues’. Vette vis helpt het vitamine-D-gehalte opkrikken, een zonnebankje nemen ook.

En als u boven de 50 bent (vrouw) of boven de 70 (man) is dagelijkse aanvulling met een pilletje van 10 microgram vitamine D sowieso nodig. Het hele jaar door.

Gestrest? Eet spruitjes

Stress vergt veel van je lichaam, zeker als het chronische stress is. Een reorganisatie op het werk, geldzorgen, relationele spanningen en andere stressfactoren zetten het lichaam in de stressstand. Dan worden er continu stresshormonen zoals cortisol aangemaakt en ook de afweer wordt danig op de proef gesteld. De Europese Voedsel en Warenautoriteit (EFSA) zegt dat de vitamine foliumzuur bijdraagt aan de weerstand tegen stress.

De meeste Nederlanders krijgen maar een matige hoeveelheid foliumzuur binnen. Deze vitamine, die belangrijk is voor het zenuwstelsel en immuunsysteem, komt voor in groenten en fruit. Vooral spruitjes zijn echte foliumzuurbommetjes.

Als je geen liefhebber bent van spruitjes, probeer dan toch eens dit recept. Het geheim: kort koken en dan even smoren in olie.

Ongeconcentreerd? Neem een banaan

Smartphone, tablet en internet doen een voortdurende aanslag op het concentratievermogen. Van de voedingsstoffen vitamine B6 en magnesium acht de Europese Voedsel en Warenautoriteit (EFSA) het bewezen dat ze helpen het concentratievermogen te ondersteunen. Ze komen van nature vrij veel voor in bananen. Er is zelfs geen andere fruitsoort die zoveel vitamine B6 levert: één banaan levert een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen